elektrifisering av anleggsmaskinene:

Volvo CE avduker elektrisk hjullaster

LX2 skal være 10 ganger mer effektiv og 10 ganger mer stillegående

Bare se, ikke prøve eller røre. Prototypen LX2 kommer ikke i salg med det første.
Bare se, ikke prøve eller røre. Prototypen LX2 kommer ikke i salg med det første. Foto: Volvo CE
Publisert Oppdatert

Prototypemaskinen LX2 ble for første gang vist under Volvo Group Innovation Summit 12.september i Berlin.

Maskinen er andre generasjons prototype og er del av det samme forskningsprosjektet som den elektriske minigraveren EX2.

Med andre ord, du kan ikke kjøpe den enda.

10 ganger mer effektiv er en tøff påstand, det blir SPENNENDE å se.
10 ganger mer effektiv er en tøff påstand, det blir SPENNENDE å se. Foto: Volvo CE

Hårete påstander

I tillegg til at LX2 skal være 10 ganger mer effektiv og 10 ganger mer stillegående, lover Volvo også at den skal ha lavere TCO (total cost of ownership) sammenlignet med en konvensjonell hjullaster i den samme størrelsen.

Volvo går ikke ut med så mye mer info enn dette faktisk.

LX2 ble vist sammen med EX2 og Volvos hybridbuss.
LX2 ble vist sammen med EX2 og Volvos hybridbuss. Foto: Volvo CE

- Elektrifiseringen av anleggsmaskiner vil få frem renere, mer stillegående og mer effektive maskiner. Dette representerer fremtiden i vår industri, konkluderer senior vice president of technology i Volvo CE, Patrik Lundblad.