Vei og anlegg 2018:

Volvos R70D - egentlig en kuriositet

Selges med steg II-motor ut i 2020 - da kommer neste R70E

Publisert Oppdatert

- Egentlig er det en Terex Trucks TR70 i Volvo-kostyme, forklarer André Gullholm, produktsjef på dumpere og store hjullastere.

MTU-motoren på 771 hestekrefter eller 567 kilowatt har bare steg II standard, men Volvo kan selge denne i Europa ut i 2020.

Det samme året skal Volvo lansere en R70E i ekte Volvo-versjon, legges det til.

Tiptrucken med nyttelast på 65 tonn, tomvekt på 49,5 tonn og totalvekt på 114,5 tonn hadde sin verdensdebut (med unntak av Volvos egen lansering i Motherwell) under Vei og Anlegg 2018.

Deretter skulle den rett til den svenske maskinmessen, før den dukker opp sammen med storebroren R100E på Volvos Customer-days i juni.

Det er den største Volvo-grillen vi har sett ihvertfall. André Gullholm, produktsjef på dumpere og store hjullastere., er spent på mottagelsen. Foto: Fredrik Saugstad

Det er den største Volvo-grillen vi har sett ihvertfall. André Gullholm, produktsjef på dumpere og store hjullastere., er spent på mottagelsen. Foto: Fredrik Saugstad

Selv om det er vidt forskjellige produkter mener han det er en slags overlapping fra den største rammestyrte dumperen A60H til denne. Tiptruckene krever uansett bedre veier og store mengder masser for å lønne seg, men de når høyere hastighet.

Førerplassen har fått Volvo-logo på ratt og radio, men ellers er dette mye likt som Terex TR70. Foto: Fredrik Saugstad

Førerplassen har fått Volvo-logo på ratt og radio, men ellers er dette mye likt som Terex TR70. Foto: Fredrik Saugstad

Populært for store og små kan vi nok si om å stille ut store maskiner på en messe. Foto: Fredrik Saugstad

Populært for store og små kan vi nok si om å stille ut store maskiner på en messe. Foto: Fredrik Saugstad

- I forhold til markedet i Norge tror jeg det er en fordel at det nå er en Volvo kontra en Terex, kommenterer Gullholm.