Entrack overtar Ljungby

Den 1. april ble Entrack offisiell importør av Ljungby-hjullasterne i Norge.

Trond Berkana, salgssjef, Tom Arne Kvesetberg,daglig leder og Robert Kvesetberg, styreleder og medier i Entrack starter opp som Ljungby-importør og forhandler.
Trond Berkana, salgssjef, Tom Arne Kvesetberg,daglig leder og Robert Kvesetberg, styreleder og medier i Entrack starter opp som Ljungby-importør og forhandler. Foto: Fredrik Saugstad
Publisert Oppdatert

-Avtalen kom seks måneder tidligere enn ventet, forklarer Tom Arne Kvesetberg.

I utgangspunktet var de tre partene Entrack, Brubakken og Ljungby enige om at Entrack skulle ta over fra importen fra Brubakken den 1. oktober, så ble det dyttet frem.

Hjullaster-kunnskap

Entrack har aldri hatt import av et hjullastermerke tidligere, likevel har de bygget opp rikelig med hjullaster-kunnskap gjennom brukt-markedet, kommenterer Tom.

En Ljungby L18 med Robert Kvesetberg bak rattet foran deres hovedkontor på Grinder.
En Ljungby L18 med Robert Kvesetberg bak rattet foran deres hovedkontor på Grinder. Foto: Fredrik Saugstad

Rå og gjennomtenkt

Maskinen på bildet er allerede solgt til en kunde, i tillegg har Entrack bestilling på 3-4 maskiner, forklarer Trond Berkana.

Salgssjefen beskriver den svenske hjullasteren som en rå og svært gjennomtenkt maskin hvor hver minste detalj er tenkt på. Stikkord er kvalitetsstål, stor motor- og hydraulikkapasitet, ZF-askler og gear og Sisu-motor.

– Enkelte bruktmaskiner har jo økt i verdi, forklarer Berkana.

Ljungbyene kan svinge 45 grader, bare et par grader mer enn mange andre, men likevel kan det gjøre utslag.
Ljungbyene kan svinge 45 grader, bare et par grader mer enn mange andre, men likevel kan det gjøre utslag. Foto: Fredrik Saugstad
Ljungby L18 med 300 hestekrefters Sisu-motor.
Ljungby L18 med 300 hestekrefters Sisu-motor. Foto: Fredrik Saugstad
Førerkomforten kan beskrives som høy, ikke minst pga hyttedemping og mange justeringsmuligheter.
Førerkomforten kan beskrives som høy, ikke minst pga hyttedemping og mange justeringsmuligheter. Foto: Fredrik Saugstad

Nå skal Entrack sørge for å opprettholde det som beskrives som et godt servicetilbud som var gitt av Brubakken, slår Trond Berkana fast.

Landsdekkende Bulder-avtale

Det skal skje gjennom Entracks syv avdelinger og gjennom Entracks landsdekkende avtale med Bulder Verksted.

Ljungby L18

Motor effekt: 300 hk / 220 kW
Tippelast: 13,9 tonn
Vekt: 17,2 - 19 tonn
Flow: 400 l/min ved 2100 o/min

Induksjonsherdet

Et eksempel på detaljfokuset er Ljungbys sylindre. Sylindrenes øverste sjikt blir induksjonsherdet, slik unngås hakk om man mister stein på det under arbeid. Det vil si at man slipper lekkasje i større grad.

En Ljungby-detalj er induksjonsherdet stål på det ytre sjiktet i sylindrene.
En Ljungby-detalj er induksjonsherdet stål på det ytre sjiktet i sylindrene. Foto: Fredrik Saugstad