Bare utenlandske tilbud:

Avlyser E39-konkurransen

Bare to ble prekvalifisert til å bygge ny E39 fra Kristiansand vest til Mandal øst

Totalentreprisen er Nye Veiers hittil største, med en ramme på 3,6 mrd. kroner. Illustrasjon: Nye Veier
Totalentreprisen er Nye Veiers hittil største, med en ramme på 3,6 mrd. kroner. Illustrasjon: Nye Veier
Publisert Oppdatert

- Etter prekvalifiseringen stod det kun to tilbydere igjen, og det mener vi ikke gir tilstrekkelig konkurranse om oppdraget, forklarer prosjektdirektør for E39 Sørvest, Asbjørn Heieraas.

I denne konkurransen har Nye Veier ønsket seg flere enn to med videre etter prekvalifisering.

Alle utenlandske

Det var italienske Salini Impreglio S.p.A. og et joint venture bestående av italienske Itinera S.p.A. og spanske FCC Construction SA som tilfredsstilte kravene Nye Veier stiller til sine leverandører.

E39 Kristiansand vest til Mandal øst:

Nye Veier kunngjorde 3. mars 2016 i forbindelse med sin porteføljeprioritering en mulig oppstart på byggeprosjektet Kristiansand vest – Vigeland i 2018. Innenfor dette byggeprosjektet er det utarbeidet tre reguleringsplaner: Søgne øst – Mandal øst i Søgne kommune – Volleberg – Døle bru Kristiansand vest – Søgne øst i Songdalen kommune – Breimyr – Volleberg Strekningen fra Kristiansand vest (Breimyr) til Mandal øst (midlertidig kryss ved Mjåvann/Døle bru) blir første byggeparsell for prosjektet Kristiansand vest – Vigeland.

De tre som ikke tilfredsstilte Nye veiers minstekrav var Acciona Construction S.A. (Spania), China Communications Construction Company Limited (Kina) og et joint venture med blant andre Gülermak Agir Sanayi (Tyrkia).

Det var altså totalt fem konstellasjoner som var interessert i totalentreprisen for den 19 km lange strekningen av ny E39 vestover fra Kristiansand (tabell under).

Største fra Nye Veier så langt

Disse er meddelt at konkurransen er avlyst. Totalentreprisen er Nye Veiers hittil største, med en ramme på 3,6 mrd. kroner.

Joda, noen norske innslag av underentreprenører er det, men hovedentreprenørene er alle utenlandske.
Joda, noen norske innslag av underentreprenører er det, men hovedentreprenørene er alle utenlandske.

- Vi er opptatt av god konkurranse om våre oppdrag, og vi skal nå gjennomgå vår kontraktstrategi før vi utlyser den på ny. Vi ønsker ikke å risikere manglende konkurranse om kontraktene våre, og ønsker å være forutsigbare overfor markedet. Dermed avlyser vi denne runden, sier Nye Veiers administrerende direktør, Ingrid Dahl Hovland.

- Nå starter vi arbeidet med å evaluere denne konkurransen, for så å offentliggjøre en ny temmelig raskt. Vi er opptatt av at ikke mye tid skal gå til spille. Denne avgjørelsen påvirker ikke fremdriften i øvrige prosjekter på E39, sier Asbjørn Heieraas.