Trafikk og sikkerhet: Inviterer til ideer om tunnelredning

Den som har ideer om hvordan tunnelene i Norge kan bli tryggere for trafikantene, kan bli en del av et partnerskapet.

Brannøvelse i Granfosstunnelen. Illustrasjonsfoto: Steinar Svensbakken, Statens vegvesen

Brannøvelse i Granfosstunnelen. Illustrasjonsfoto: Steinar Svensbakken, Statens vegvesen

Publisert Oppdatert

– Vi griper en mulighet i regelverket for offentlige anskaffelser om å samarbeide direkte med næringsliv og forskning om å utvikle de beste ideene, sier sjefingeniør Harald Buvik.

Han forklarer at Statens vegvesen nå inviterer bredt. Den som har ideer om hvordan tunnelene i Norge kan bli tryggere for trafikantene, kan bli en del av et partnerskapet.

Det nye er at Statens vegvesen nå innenfor regelverket kan gå hele løpet med partnere uten nye runder med anskaffelser. Det skal arrangeres en konferanse for alle som er interesserte i dette den 1. mars.

Du må evakuere selv, raskt!

Ved brann eller røyk må du evakuere på egenhånd. I lange ett-løps vegtunneler er dette særlig utfordrende.

Det kan være helt avgjørende at trafikantene raskt blir klar over at situasjonen krever handling. De som er i situasjonen må gi slipp på det normale «skriptet». – Fasen hvor du tolker hva som skjer rundt deg er preget av usikkerhet, misforståelser og ineffektivitet.

Det er avgjørende at de som kommer i en situasjon raskt starter evakuering, sier Buvik.

Forskerne Njå og Jensen mener at mangel på tidlig situasjonsforståelse (situation awareness) er forklaring på at skadeomfanget eskalerer, enten det er jordskjelv i Italia, flommer i Øst-Europa eller tunnelbranner i Norge. Å forbedre trafikantenes forutsetninger for selvredning er det derfor liten uenighet om.

Katastrofer kan skje

Norge ligger på topp internasjonalt i trafikksikkerhet. Katastrofale brannulykker har ikke krevd liv i norske tunneler. Men ingen kan utelukke at det skjer.

Vi har noen av Europas lengste tunneler. Og det var nettopp i lange tunneler med ett løp det var katastrofebranner i Mellom-Europa rundt årtusenskiftet. Det førte i sin tur EU-regler som skjerper kravene til sikkerhet i tunneler. Disse kravene gjelder også for Norge.

– Vi må forebygge katastrofer ved å utstyre tunnelene med sikkerhetsutstyr. Men dette handler også om hvordan mennesker opptrer i en kritisk situasjon for å kunne redde seg selv, sier Buvik.

Statens vegvesen var en av fire vinnere i Innovasjon Norges«innovasjonspartnerskapskonkurranse» for 2017 med prosjektforslaget: «0-visjonen i norske vegtunneler».

Innovasjon Norge legger 10 mill. kr på bordet som skal brukes i et eller flere innovasjonspartnerskap. – Sammen skal Vegvesenet og Innovasjon Norge drive fram et utviklingsløp med nye ideer og løsninger, forteller Buvik.

Tunnelfakta:

Norge har om lag 1 130 tunneler på riks- og fylkesveiene. 150–200 tunneler er under planlegging. Omtrent halvparten er på Vestlandet (Rogaland til Sogn og Fjordane)

Norge ligger på topp internasjonalt i trafikksikkerhet målt i drepte og skadde per kjørte kilometer

Flere alvorlige tunnelulykker i Norge og Europa har medført et nytt sikkerhetsregime både i EU-området og i Norge med økt fokus på samfunnssikkerhet og beredskap generelt.