Vei og anlegg 2018:

20 prosent bedre med lockup

Volvos mellomstore hjullastere er oppdaterte med blant annet lockup-transmisjon.

Jarle Bjørløw, salgssjef sør og øst, mener du kan spare opptil 20 prosent på drivstofføkonomi takket være lockup. Foto: Fredrik Saugstad
Jarle Bjørløw, salgssjef sør og øst, mener du kan spare opptil 20 prosent på drivstofføkonomi takket være lockup. Foto: Fredrik Saugstad
Publisert Oppdatert

Volvo CEs mellomstore hjullastere, L60H, L70H og L90H har vært etterspurt med lockup-transmisjon lenge forklarer Jarle Bjørløw i Volvo Maskin.

Økt toppfart: 50 km/t

Nå er det tilgjengelig som tilleggsutstyr, noe som gjør at maskinene kan gå i opptil 50 km/t, noe som er et viktig poeng for de som skal kjøre veievedlikehold over lengre avstander, poengterer Bjørløw.

Lockup-funksjonen eliminerer effekttap i momentomformeren ved å opprette en direktekobling mellom motor og transmisjon under transportetapper.

Lockup-funksjonen blir gitt som en av hovedårsakene til at maskinene skal klare opptil 20 prosent bedre drivstofføkonomi, ifølge Volvo.

El-spaker

Maskinene har også fått opsjonen elektriske spaker, det gir enklere betjening, bedre følsomhet. For optimal tilpasning til driften kan maskinføreren velge mellom tre forskjellige hydraulikkinnstillinger for å skreddersy følsomheten til manøverspaken i forhold til egne preferanser.

Av andre ting kan det nevnes at loddet nå er stål fylt med betong som skal være mer robust. I tillegg er det lagt opp til standard hengerfeste fra fabrikk. En annen fabrikkopsjon er integrert ryggeradar som da blir integrert i bildet fra ryggekameraet.

Abonner på AnleggsMagasinet

Loddet er stål fylt med betong. Legg merke til hengerfeste og integrert ryggeradar fra fabrikk (opsjon). Foto: Fredrik Saugstad
Loddet er stål fylt med betong. Legg merke til hengerfeste og integrert ryggeradar fra fabrikk (opsjon). Foto: Fredrik Saugstad