Det globale maskinmarkedet:

Europeerne kommer tilbake

De europeiske maskinprodusentene styrker sine posisjoner, de kinesiske taper og Caterpillar fortsetter dominansen på toppen.

Liebherr klatrer to plasser forbi de kinesiske og ligger på femteplass.

Liebherr klatrer to plasser forbi de kinesiske og ligger på femteplass.

Opprettet
Caterpillar ruver fortsatt på førsteplass med 19 prosents global markedsandel.

Caterpillar ruver fortsatt på førsteplass med 19 prosents global markedsandel.

Komatsu har hat andreplassen bak amerikaneren i over 10 år.

Komatsu har hat andreplassen bak amerikaneren i over 10 år.

Volvo CE tok i igjen Hitachi og tredjeplassen i løpet av 2013, men det er svært jevnt mellom de to.

Volvo CE tok i igjen Hitachi og tredjeplassen i løpet av 2013, men det er svært jevnt mellom de to.

Det Globale 2013-markedet:

(2012-plassering i parantes)

1. Caterpillar - (1) Markedsandel: 19%

2. Komatsu - (2) Markedsandel: 11%

3. Volvo CE - (4) Markedsandel: 5%

4. Hitachi - (3) Markedsandel: 4,9%

5. Liebherr - (7) Markedsandel: 4,6%

6. Terex - (8) Markedsandel: 4,3%

7. Zoomlion - (6) Mardedsandel: 3,7%

8. Sany - (5) Markedsandel: 3,7%

9. John Deere - (9) Markedsandel: 3,6%

10. Doosan Infracore - (10) Markedsandel: 3,2%

Det totale markedet minsket med ti prosent i løpet av 2013. Dette viser tall britiske KHL Groups oversikt Yellow Table.

Svak nedgang

Nedgangen i den internasjonale gruveindustrien får mesteparten av skylden for dette.

Selv KHL ikke har med rent gruveutstyr i sin statistikk, vil likevel denne nedgangen ha mye å si for aktører som lager masseforflytningsutstyr.

Valutta-påvirkning

At valutakursen på japanske yen fortsatte å synke skal også ha virket inn og kan være med å forklare hvorfor Volvo dyttet ned Hitachi.

Likevel endte helårssummen på 163 milliarder dollar for de 50 største produsentene. Mot 186 millarder i 2012.

Kina kjølner

Den svakere økonomiske utviklingen i Kina gjør at deres tidligere store økning har dabbet av.

Dessuten finnes det fortsatt en stor andel nytt materiell på markedet etter Kinas store stimuleringstiltak i 2009 og 2010. Dette kjøler ytterligere ned nyinvesteringene i landet.

Rykker ned

Sany og Zoomlion har begget tapt plasseringer, I 2012 lå de henholdsvis på 5. og 6. plass. I 2013 rykket Sany ned til 8. og Zoomlion til 7. plass.

Europeerne Volvo CE og Liebherr klatrer på lista.

Volvo har nok en gang byttet plass med Hitachi og erobret tredjeplassen.

Liebherr går forbi begge de kinesiske og legger seg på en femteplass.

Volvo CE klarte å vippe Hitachi ned fra sin tredjeplass, men dette skal være på håret og kan også være avgjort på grunn av valuttakurser.

Caterpillar helt overlegne

Komatsu og Caterpillar har de samme posisjonene de siste ti årene.

Den amerikanske kjempen fortsetter med sitt harde grep på førsteplassen og har fortsatt større maskinsalg enn Komatsu og Volvo CE til sammen.

Hitachi ligger etter 2013 på en fjerdeplass.

Hitachi ligger etter 2013 på en fjerdeplass.

Terex fra USA havner på sjetteplassen med 4,3 prosent av det globale markedet.

Terex fra USA havner på sjetteplassen med 4,3 prosent av det globale markedet.

Zoomlion taper på grunn av et kjøligere kinesisk marked.

Zoomlion taper på grunn av et kjøligere kinesisk marked.

Sany har rykket ned til åttende plass og har 3,7 prosent av markedet.

Sany har rykket ned til åttende plass og har 3,7 prosent av markedet.

John Deere holder seg på niende plass.

John Deere holder seg på niende plass.

Doosan Infracore holder seg på sin tiende plass.

Doosan Infracore holder seg på sin tiende plass.