Fire x 2400 tonn

De fire TBMer er snart satt i drift, fortsatt venter man på utfallet av korrupsjonssiktelser i Spania

Dåp av to 2400-tonnere samtidig. De to sørgående tunnelboremaskinene på Follobaneprosjektet ble døpt av Jernbaneverkets prosjektleder Anne Kathrine Kalager tirsdag 15. november.

Dåp av to 2400-tonnere samtidig. De to sørgående tunnelboremaskinene på Follobaneprosjektet ble døpt av Jernbaneverkets prosjektleder Anne Kathrine Kalager tirsdag 15. november. Foto: AGJV

Publisert Oppdatert

Alle Follobanens fire TBM-maskiner på 2400 tonn hver er nå snart i gang med å drive de to 19 kilometer lange tunnelene.

Det er ikke kommet mye til svar fra samferdselsministeren til Aftepostens søkelys på korrupsjonssiktelsene mot et av selskapene Acciona. De driver TBM-delen av Follobaneprosjektet i et joint venture selskap sammen med Ghella.

Et slags svar ble sendt til avisen fra Samferdselsministerens pressetjeneste:

- Vi er opptatt av et ryddig næringsliv og jobber hardt for å bekjempe sosial dumping og korrupsjon. De forhold som tas opp i oppslag i Afteposten synes å være rent kontraktsrettslig anliggende, noe som det ligger til selskapets styre å håndtere. Dette gjelder også Jernbaneverket. Jeg legger til grunn at de aktuelle aktørene følger relevante lvoer og regelverk på området.

Alvorlige siktelser

I en av korrupsjonssakene omtalt i avisen er etterforskningen ferdig. Der blir fire ansatte i selskapet anklaget for økonomisk utroskap for over en milliard kroner. Statsadvokaten skal ha bedt om alt fra to til ti års fengsel for fire involverte, blant annet en lokal toppsjef.

Alle fire i gang

18 oktober satte den andre TBM-maskinen Dronning Ellisiv kursen nordover mot Oslo. Den 15. november ble de to sørgående maskinene døpt til «Anna fra Kloppa» og «Magda Flåtestad». Maskinen Anna ble satt i gang umiddelbart etter dåpen, mens den andre vil starte i begynnelsen av desember. Da er alle fire TBM-maskinene i drift.