MØN Transport AS

Fleksibelt asfaltpåbygg

Kjetil Møn dro til Tyskland da han trengte nytt asfaltpåbygg.

Nordhordlendingen innrømmer at han er av den nysgjerrige typen. Det er mange år siden han oppdaget dette påbygget i Tyskland og siden har han tenkt mye på det.
Nordhordlendingen innrømmer at han er av den nysgjerrige typen. Det er mange år siden han oppdaget dette påbygget i Tyskland og siden har han tenkt mye på det. Foto: Frode Tellevik
Publisert Oppdatert
Egen tank for asfaltrens med trykkluft direkte fra bilen.
Egen tank for asfaltrens med trykkluft direkte fra bilen. Foto: Frode Tellevik
MØN Transport AS disponerer i dag 22 lastebiler, hovedsaklig på renovasjon.
Kjetil Møn (bildet) driver selskapet sammen med sin bror, Svein Jarle.
MØN Transport AS disponerer i dag 22 lastebiler, hovedsaklig på renovasjon. Kjetil Møn (bildet) driver selskapet sammen med sin bror, Svein Jarle. Foto: Frode Tellevik

Det var MAN Truck & Bus i Bergen som overleverte lastebilen for et halvår siden. Tyske Meiller-Kipper har montert påbygget, og ifølge dem er dette eneste i sitt slag som de har levert i Skandinavia.

Møn Transport har kjørt asfalt i mange år, for mange forskjellige kunder, men ikke noe fast.

Dannet eget asfaltfirma

Da et av asfaltlagene hos Lemminkäinen gikk ut og startet opp Flesland Asfalt i fjor, fikk Møn Transport landet femårskontrakten som gjorde at de våget å kjøpe en rendyrket asfaltbil.

Første bil på plass

- Denne bilen er alltid første bil. Vi frakter utlegger og vals med den og rigger utstyret før jobbene. Deretter mater vi på med flere biler om det trengs. Noen jobber krever fem biler, mens andre klarer seg med en. Vi har seks asfaltbaljer stående og bruker krokbiler som ellers går på annen kjøring, sier han.

Nordhordlendingen innrømmer at han er av den nysgjerrige typen. Det er mange år siden han oppdaget dette påbygget i Tyskland og siden har han tenkt mye på det. Derfor var han ikke i tvil nå som muligheten åpnet seg for å investere i en rendyrket asfaltbil.

- Det var alle mulighetene med dette påbygget som trigget meg. Du kan gjøre ting lettvint. Flesland Asfalt har mye jobber på trange steder, slik som gårdstun og gangveier. Det høye lossepunktet gjør for eksempel at vi kan levere til utleggeren over gjerder og rekkverk. Vi kan levere med 90 graders vinkel inn i en asfaltutlegger. Mengden kan vi dosere med den fjernstyrte luken, så vi kan levere direkte i en trillebår om nødvendig. Du slipper å bruke spade. Samtidig laster vi 13700 kg. Like mye som de fleste andre asfaltbiler. Vi kan gjøre de samme jobbene som andre, pluss at vi har mange andre goder med denne bilen, mener Møn.

I tillegg holder den godt på varmen. Asfalten ligger nærmest i en ball i den isolerte kassen, med solide aluminiumslokk på toppen. Dette gir i tillegg et gunstig lastepunkt, mener eieren.

Den nye asfaltbilen fungerer også som riggebil for asfaltlaget til Flesland Asfalt. Ifølge påbygger Meiller-Kipper er dette den eneste utgaven i Skandinavia.
Den nye asfaltbilen fungerer også som riggebil for asfaltlaget til Flesland Asfalt. Ifølge påbygger Meiller-Kipper er dette den eneste utgaven i Skandinavia. Foto: Frode Tellevik
Fortrinn på trange steder. Asfalten kan leveres med renne, for eksempel over rekkverk.
Fortrinn på trange steder. Asfalten kan leveres med renne, for eksempel over rekkverk. Foto: Frode Tellevik
I sommer har MØN Transport AS investert i to nye MAN TGX 26.560
I sommer har MØN Transport AS investert i to nye MAN TGX 26.560 Foto: Frode Tellevik

MAN for Møn

Chassiset er levert av MAN og gikk direkte til påbygger i Tyskland, før det ankom Norge, fiks ferdig til bruk. MAN Truck & Bus Norge sin avdeling i Bergen rakk bare å få på skilter og levere med en blomsterkvast, før bilen var i arbeid.

Darius Milinavicius er fast sjåfør på den nye asfaltbilen og trives meget godt både med bilen og jobben. Påbygget styrer han fra fjernkontrollen.
Darius Milinavicius er fast sjåfør på den nye asfaltbilen og trives meget godt både med bilen og jobben. Påbygget styrer han fra fjernkontrollen. Foto: Frode Tellevik

Prislappen endte på 1 415 000 kroner eks. moms.

- Skulle jeg kjøpt en tippbil med asfaltbalje, ville jeg nok endt opp i samme område, mener eieren.

- Forskjellen er at denne løsningen letter arbeidet vårt kolossalt på trange steder.

Kjetil Møn valgte TGX 26.560 både på denne og på tippsemien han kjøpte omtrent samtidig.

Møn har kjørt MAN i en årrekke og sier seg godt fornøyd. Stille arbeidsmiljø og lite ståtid. I dag disponerer han 18 stykker. Noen av dem har han hentet selv direkte fra Tyskland. Blant annet to fireakslede tippbiler.

Kjetil og broren startet med to komprimatorbiler for 16 år siden. Renovasjon utgjør fortsatt hovedtyngden i oppdragsmengden.

10 kjører for Norsk Gjenvinning

Ti av de totalt 22 lastebilene i selskapet går i dag fast for Norsk Gjenvinning.

Møn Transport AS omsatte i fjor for 29,5 millioner kroner.

- Vi opplever at mange av våre kolleger i asfaltbransjen kommer bort for å se på det nye påbygget når vi er ute på jobber. Jeg tror ikke det finnes andre i Norge foreløpig. Kanskje noe tilsvarende, men ikke akkurat slik som dette.

Noen velger spreader, men det var ikke aktuelt for vår del.

Meiller-Kipper leverer dette påbygget både på tre og fire akslinger, men vi gikk for det minste på grunn av fremkommeligheten.

Får vi kontrakt med flere asfaltlag, er jeg ikke i tvil om hvilket påbygg vi skal ha, avslutter Kjetil Møn.

Asfalt levert fra siden er ofte påkrevd når Flesland Asfalt leverer i trange tun.
Asfalt levert fra siden er ofte påkrevd når Flesland Asfalt leverer i trange tun. Foto: Frode Tellevik
På gang- og sykkelveier kan lastebilen stå i gaten utenfor rekkverket og mate utleggeren ved hjelp av renne.
På gang- og sykkelveier kan lastebilen stå i gaten utenfor rekkverket og mate utleggeren ved hjelp av renne. Foto: Frode Tellevik
Thommas Andresen bruker gjerne trillebår og får levert direkte fra bilen.
Thommas Andresen bruker gjerne trillebår og får levert direkte fra bilen. Foto: Frode Tellevik