Ford Explorer som ladbar hybrid

En av Amerikas mest solgte SUVer klar for Norge senere i år.

Ford Explorer Norges-lanseres mot årsskiftet, med plugin-hybrid som leverer over 800 newtonmeter.
Ford Explorer Norges-lanseres mot årsskiftet, med plugin-hybrid som leverer over 800 newtonmeter. Foto: Ford
Publisert Oppdatert

Den helt nye 7-seters SUVen Ford Explorer ble tirsdag 02. april lansert som ladbar hybrid for det europeiske markedet og kommer nærmere årsskiftet til Norge.

Du kan velge mellom to utstyrsnivåer, ST-line eller Platinum.

Det vi alle lurer på, prisen, må vi vente litt til for å få vite.

(I USA koster Platinum-versjonen rett under 60.000 dollar, men det er med 400 hesters V6-turbo-bensin.)

Entusiasmen har ihvertfall nådd Ford-direktøren i Norge:

Drømmemafiliebil kombinert med jobbebil?
Drømmemafiliebil kombinert med jobbebil? Foto: Ford

Noen Explorer-godbiter:

Forsetene med varme og kjøling og 10-veis elektrisk justering
Oppvarmede seter i 2. rad
7-seter
Elektrisk nedfelling av 2. og 3. seterad
2274 liter bagasjeromsplass (med nedfelte seter)
Samlet oppbevaringsrom for de tre seteradene er 123 liter.
12 koppholdere
Trådløs lading av mobiltelefon, oppvarmet ratt
B&O lydsystem som standard.
WiFi-hotspot med tilkobling for opptil 10 enheter

- Nye Ford Explorer ladbar hybrid er den mest allsidige SUV-en vi noen gang har tilbudt våre norske kunder. Her er det god plass til 7 personer, den kan lett trekke 2500 kilo og fremdeles kjøre 40 km på ren elektrisitet. Dette er en drømme-SUV for Norge sier administrerende direktør Ford Motor Norge Per Gunnar Berg.

Ikke umulig at denne dukker opp i anleggsbransjen.
Ikke umulig at denne dukker opp i anleggsbransjen. Foto: Ford

850 newtonmeter

Under panseret sitter Fords 3.0-liters V6 EcoBoost-motor, som i kombinasjon med en 100 HK elektrisk motor gir en totaleffekt på hele 450 HK og hele 840 Nm i dreiemoment.

Plug-in

Litium-ion batteriet på 13,1 kWh kan lades via kontaktpunktet foran på venstre side av bilen. Bilens bremseenergi er også med på å lade opp batteriet.

4 mil på el

Elektrisk rekkevidde er estimert til 40 km, målt etter WLTP-målemetoden.

10,1 tommers skjermen bruker glass som kan sammenlignes med det som brukes på smarttelefoner og nettbrett, noe som gir raskere og mer responsiv samhandling med SYNC 3 infotainmentsystemet.
10,1 tommers skjermen bruker glass som kan sammenlignes med det som brukes på smarttelefoner og nettbrett, noe som gir raskere og mer responsiv samhandling med SYNC 3 infotainmentsystemet. Foto: Ford

Bruken av batteriet kan du selv styre med kjøremodusene "EV Auto", "EV Now", "EV later" og "EV Charge".

Når batteriet begynner å bli tomt, bytter Exploreren selv til "EV Auto".

Som ladbar hybrid er det antatt at Explorer vil ha et drivstofforbruk på 0,34 l/mil og et CO2-uslipp på 78 g/km, forteller Ford i pressemeldingen.

Dette blir den største Ford SUVen Ford Norge har solgt på en stund.
Dette blir den største Ford SUVen Ford Norge har solgt på en stund. Foto: Ford

Explorers parallellhybridsystem gjør at du kan benytte kreftene og dreiemomentet fra begge motorene når du trenger det. Gearkassen er Fords 10-trinns automatgirkasse.

Gearspak er blitt til vrihjulet på midtkonsollen. Forsetene har varme og kjøling og 10-veis elektrisk justering. Baksetene er også oppvarmede og lydsystem fra B&O kommer som standard.
Gearspak er blitt til vrihjulet på midtkonsollen. Forsetene har varme og kjøling og 10-veis elektrisk justering. Baksetene er også oppvarmede og lydsystem fra B&O kommer som standard. Foto: Ford
Ford Explorer er over fem meter lang og to meter bred.
Ford Explorer er over fem meter lang og to meter bred. Foto: Ford

Nye Explorer er den 6. generasjonen av den svært populære SUVen. Den er helt nyutviklet og ble nylig vist for første gang i USA.

Assistenter:

Selvkjørende parkeringsassistent som også finner ledig plass
Blindsoneovervåking med varsling for kryssende trafikk når du rygger
Front- og ryggekameraer med et innebygget linserensesystem
360 graders view
Antikollisjonssystem med fotgjenger- og syklistoppdagelse
System for hjelp til unnamanøvrering dersom et kjøretøy foran står stille eller beveger seg svært sakte
Adaptiv cruisekontroll med køassistent og filsentrering
Kan justere hastigheten ved å overvåke trafikkskilt i tillegg til bruk av informasjon fra navigasjonssystemet

7 kjøremodus

Nye Explorer har et terrengstyringssystem med 7 kjøremoduser som tilpasser bilens kjøreegenskaper til forskjellige kjøreforhold.

Velg mellom «Normal», «Sport», «Terreng», «Glatt», «Tauemodus», «Eco», «Dyp snø» og «Sand». Bilens heldigitale instrumentpanel endrer også visning for de forskjellige kjøremodusene.