Forenbubanen:

Kjempeprosjekt nærmer seg

T-baneprosjekt til 13 milliarder skal bygges i fjelltunnel og under lokk

Fornebubanen blir 8,7 kilometer lang og skal i hovedsak bygges i fjelltunnel. Illustrasjon: Ruter/Norconsult
Fornebubanen blir 8,7 kilometer lang og skal i hovedsak bygges i fjelltunnel. Illustrasjon: Ruter/Norconsult
Publisert Oppdatert

T-baneprosjektet som skal koble sammen Majorstuen til Fornebu "Fornebubanen" ble godkjent av byrådet sist uke, nå gjenstår det at bystyret vedtar planen, noe som er ventet i løpet av vinteren.

12-13 milliarder kroner

Byggestart blir tidligst i 2019 og prislappen er beregnet til mellom 12 og 13 milliarder kroner.

Bompenger og staten

Halvparten skal betales av staten, resten blir betalt gjennom Oslo-pakke 3, altså bompenger.

Når den står ferdig i 2024 (det er målet) vil det ta 12 minutter å ta banen fra Majorstua til Fornebu.

Forprosjektet skal være ferdig i 2018, og skal gi svar på hvordan det skal løses i praksis.

Skøyen stasjon blir en av byggeplassene. Illustrasjon: Ruter/Norconsult
Skøyen stasjon blir en av byggeplassene. Illustrasjon: Ruter/Norconsult

Hele banen går i tunnel

Det meste kan bygges som fjelltunnel, men noe må bygges som åpen byggegrop, ifølge Ruter.

I Oslo gjelder det ved Skøyen stasjon og ved Majorstuen.

I utredningen til Ruter er det beskrevet slik:

Fornebubanen er en 8,7 km lang metro (T-bane) fra Fornebu senter via Lysaker og Skøyen til Majorstuen. Ved Majorstuen føres Fornebubanen inn på dagens metrobanenett, slik at togene kan fortsette mot sentrum i eksisterende Sentrumstunnel. Med nytt signalsystem vil det være plass til Fornebubanens tog i tillegg til de togene som allerede går der. Fornebubanen vil få to tog pr. kvarter ved åpning. Senere utvidelser er mulig.

Traseen blir 8,7 kilometer lang og blir et av de største prosjektene i landet. Illustrasjon: Ruter/Norconsult
Traseen blir 8,7 kilometer lang og blir et av de største prosjektene i landet. Illustrasjon: Ruter/Norconsult

Fornebubanen er delt i to parseller:

Parsell 1

Bærum, 3,1 km, med 4 stasjoner: • Fornebu senter, i Koksakvartalet, med underjordisk driftsbase for parkering og vedlikehold av banens tog • Flytårnet, ved Telenor • Arena, ved Telenor arena, Aker og Norwegian • Lysaker, rett nord for jernbanestasjonen

Parsell 2

Oslo, 5,6 km (inkl ny Majorstuen stasjon), med 3 stasjoner: • Vækerø, rett øst for Vækerøveien og nord for jernbanen • Skøyen, under Hoffsveien ved jernbanestasjonen • Majorstuen

Foreslår lokk over byggegropen

Det meste av Fornebubanes trasé ligger i fjell. Ved Skøyen og ved Majorstuen må deler av banen bygges graves ut fra overflaten. En åpen byggegrop representerer en ulempe for omgivelsene.

Tiden med åpen byggegrop kan reduseres ved at man tidlig i anleggsperioden etablerer et lokk over byggegropen, som man senere arbeider under. Figur 19 viser hvordan dette skjer, ved at man først slår ned spunt på siden av den fremtidige byggegropen, så etablerer lokket som hviler på spunten, og deretter graver kulverten ferdig under lokket.

Illustrasjon: Ruter/Norconsult
Illustrasjon: Ruter/Norconsult
Om Valkyrie plass skal bli som Ruters forslag, blir anleggsarbeidene omfattende. Illustrasjon: Ruter/Norconsult
Om Valkyrie plass skal bli som Ruters forslag, blir anleggsarbeidene omfattende. Illustrasjon: Ruter/Norconsult