30 milliarder til Statens vegvesen

Regjeringens forslag til statsbudsjettet gir en økning på 357 millioner, eller en drøy prosent over 2017-budsjettet.

Arkivbilde av Statens vegvesen ved Svinesund på kontroll.

Arkivbilde av Statens vegvesen ved Svinesund på kontroll.

Publisert

Dette fremkommer av en pressemelding fra vegvesenet i dag.

Til vegformål, inkludert porteføljen til Nye Veier AS, er det foreslått 35,9 milliarder i 2018. Dette gir en samlet økning på 2,6 milliarder, eller nesten åtte prosent. I tillegg kommer bompenger på 7,7 milliarder.

– Dette er et solid riksvegbudsjett. Vi holder trykket på pågående veganlegg og arbeidet med å sikre tunnelene, sier vegdirektør Terje Moe Gustavsen.

Vegvesenet skal også forsterke arbeide med å kontrollere tungbiltrafikken, legger han til.

Budsjettet legger opp til riksveginvesteringer på drøye 14 milliarder, mens driften og vedlikehold av riksvegene skal koste om lag 7 milliarder.

Store prosjekter

Budsjettrammen gir anleggsstart på E6 Kapskarmo – Brattåsen – Lien i Nordland. I tillegg blir det anleggsstart på skredsikringsprosjektene rv. 13 Vik - Vangsnes i Sogn og Fjordane og E69 Skarvbergtunnelen i Finnmark.

Under forutsetning om tilslutning til delvis bompengefinansiering blir det også oppstart på forberedende arbeider og mulig anleggsstart på E16 Eggemoen – Olum i Oppland/Buskerud i 2018.

Budsjettet har midler til prosjektering og grunnerverv for E18 Lysaker – Strand – Ramstadsletta i Akershus, samt forberedende arbeider på OPS-prosjektet rv. 555 Sotrasambandet i Hordaland. Det blir også byggestart for OPS-prosjektet rv.3/rv.25 Løten – Elverum i Hedmark.

Mye tunnelvedlikehold

Budsjettforslaget gir 3 milliarder kr. til vedlikehold av riksvegene, som er en reduksjon på om lag 50 millioner fra 2017.

Samlet sett vil etterslep i vedlikehold på riksvegnettet bli redusert. Forfall i tunneler stanses, mens andelen riksveg med tilfredsstillende vegdekke forventes å ligge på om lag samme nivå som i 2017.

– En så stor prioritering av tunnelene vil dessverre bety at forfallet vil øke noe på bruer, kaier, drenering og vegutstyr, sier vegdirektøren.

Det skal brukes 2,3 milliarder til fornyingstiltak som i hovedsak går til arbeider med å sørge for at tunnelene oppfyller kravene i tunnelsikkerhets- og elektroforskriften.

Budsjettet legger opp til å bruke 638 millioner til skredsikring på riksveger, mens 759 millioner skal gis som tilskudd til skredsikring på fylkesvegnettet.

Du kan lese flere detaljer her.