Nå kommer «grønnere» propan

Ramirent er først ut i bygg- og anleggsbransjen med BioLPG, som er en form for «grønnere» propan. Selskapet har inngått kontrakt med Kosan BioMix om testleveranse.

En undersøkelse blant kundene i Norden viser at norske selskaper er mest klare for en ekstra innsats for det grønne skiftet.
En undersøkelse blant kundene i Norden viser at norske selskaper er mest klare for en ekstra innsats for det grønne skiftet. Foto: Ramirent
Publisert

Regjeringen har allerede bestemt at det skal bli fossilfrie byggeplasser over hele landet innen 2025, og nå har altså uteleieskapet Ramirent, som det første selskapet i bransjen, gått til innkjøp av BioLPG.

– Vi har i lengre tid benyttet oss av propan i stedet for diesel og olje, fordi propan er mer energirik og dessuten medfører langt mindre vedlikehold av utstyret. I tillegg inneholder propan mindre svovel og har en renere forbrenning, sier Petter Johnsen i Ramirent, og opplyser at Ramirent i fjor brukte 1650 tonn med LPG.

Gass–sertifikat

Nå ønsker selskapet å gå enda lenger på veien mot det grønne skiftet.

– Vi har nettopp inngått en kontrakt med Kosan Gas om å kjøpe en kvote med Kosan BioMix som er propan med en grønn andel. Og når kvoten er brukt opp så fyller vi bare på.

Ramirent har valgt en produkt med 20 prosent grønn andel. Produktet inkluderer et grønt sertifikat, som sparer miljøet for 19 prosent CO2-utslipp.

Storkundeansvarlig Truls Isaksen i Kosan Gas sier at CO2–reduksjonen skjer i framstillingen, og kompenseres ved kjøp av sertifikater som dokumenterer miljøpåvirkning.

– Dermed får vi det vi kaller for Kosan BioMiX, der kundene gjennom kjøp av sertifikater er med på å redusere C02-utslipp. Ramirent er foreløpig eneste i bransjen i Norge som går for en slik løsning, opplyser Isaksen.

Norge kommer etter

Bygg- og anleggsbransjen i Norge har lenge ligget etter de andre nordiske landene når det gjelder bruk av miljøvennlige drivstoffer, men Truls Isaksen er overbevist om at Norge nå kommer etter for fullt.

– En fersk undersøkelse blant våre kunder i Norden viser at de norske bedriftene er mest klare for å bli enda grønnere, påpeker Isaksen.