Doosan DL300-3:

Første Doosan-hjullaster med Scaniamotor

Med motorer fra Scania klarer Doosan utslippskravene til Steg IIIB og Steg IV uten bruk av partikkelfilter. Første maskin i Norge, som leveres til kunde, er hjullasteren DL300-3.

Første kundesolgte Doosan DL300-3 med Scaniamotor er til klargjøring hos Rosendal Maskin AS i Askim. Hjullasteren skal leveres til K. Djønseland Maskin AS, Varhaug i Rogaland.

Første kundesolgte Doosan DL300-3 med Scaniamotor er til klargjøring hos Rosendal Maskin AS i Askim. Hjullasteren skal leveres til K. Djønseland Maskin AS, Varhaug i Rogaland.

Publisert Oppdatert
DL300-3 har blant annet fått nytt LCD-display.

DL300-3 har blant annet fått nytt LCD-display.

Nylig ankom første Doosan-hjullaster med Scaniamotor til Norge. Hjullasteren Doosan DL300-3 er inne til klargjøring hos Rosendal Maskin AS i Askim og skal leveres til K. Djønseland Maskin AS, Varhaug i Rogaland.

Doosan-hjullasteren veier 17 tonn, leveres med Doosans HK-feste og 3,2 m3 skuffe, SKF sentralsmøring, ZF femtrinns gearkasse m/lockup og ZF akslinger med diff.sperre. Motoren er Scanias DC9 som yter 271 hk ved 1800 o/min og har et dreiemoment på 1275 Nm ved 1400 o/min.

Utvendig er det relativt små endringer som er gjort i forhold til forrige modell. Den er blitt noe rundere i kantene og eksosrøret er blitt kraftigere. Førerhytta er oppgradert med blant annet nytt display og det er større vindusflater, ikke minst gir den store frontruta bedre oversikt fremover.

Det som oppleves som den største forandringen er det lave støynivået, noe som Scania-motoren bidrar vesentlig til.

AdBlue

Nesten uavbrutt siden Moxy startet produksjonen av dumpere på begynnelsen av 1970-tallet, har Scania levert motorer til produsenten i Elnesvågen. Etter en intensjonsavtale ble inngått mellom svenske Scania og koreanske Doosan, blir nå også hjullasterne (fem av sju modeller) utrustet med Scanias DC9- og DC13-motorer. Motorene produseres på samme produksjonslinje som lastebilmotorene ved fabrikken i Sverige.

I motsetning til enkelte andre produsenter, løser Scania utfrodringene til utslippskravene i Steg IIIB og Steg IV uten bruk av partikkelfilter. Dette løses ved å bruke en katalysator og å tilsette AdBlue (SCR).

Scania har inngått avtale med Doosan om levering av motorer til bruk i hjullasterne. I Norge vil dette blant annet føre til et utvidet samarbeid mellom (bak) Paul Håkon Endresen, salgssjef Doosan/Bobcat hos Rosendal Maskin AS, og Odd Ivar Opsahl, salgssjef industrimotorer hos Norsk Scania AS.

Scania har inngått avtale med Doosan om levering av motorer til bruk i hjullasterne. I Norge vil dette blant annet føre til et utvidet samarbeid mellom (bak) Paul Håkon Endresen, salgssjef Doosan/Bobcat hos Rosendal Maskin AS, og Odd Ivar Opsahl, salgssjef industrimotorer hos Norsk Scania AS.