Brønnøy Kalk kjører sjåførløst

Seks førerløse Volvo FH-lastebiler skal transportere kalkstein en fem kilometer lang strekning gjennom tunneler mellom selve gruven og knuseverket.

Selvkjørende Volvo i nord.Testingen er over - nå går de i kommersiell drift.
Selvkjørende Volvo i nord.Testingen er over - nå går de i kommersiell drift. Foto: Volvo
Publisert Oppdatert

Volvo Trucks melder akkurat nå at de har inngått en milepælsavtale med Brønnøy Kalk AS om å levere Volvo Trucks' første kommersielle førerløse løsning i Norge.

Bilene skal transporere kalkstein fra en åpen gruve til en havn i nærheten.

Løsningen for Brønnøy Kalk AS består av seks førerløse Volvo FH-lastebiler. De skal transportere kalkstein en fem kilometer lang strekning gjennom tunneler mellom selve gruven og knuseverket. Løsningen har vært gjennom vellykkede tester, og testene vil fortsette gjennom 2018 før løsningen settes i drift innen utgangen av 2019.

Imponerende anlegg. TM har akkurat laget reportasje herfra.
Imponerende anlegg. TM har akkurat laget reportasje herfra. Foto: Frode Tellevik

Avtalen kommer i kjølvannet av nylige automatiseringsprosjekter innen gruvedrift, innhøsting av sukkerrør og avfallsinnsamling.

Denne kommersielle løsningen er likevel en ny erfaring for Volvo Trucks. I stedet for å kjøpe autonome lastebiler kjøper Brønnøy Kalk en hel transportløsning til frakt av kalkstein mellom de to terminalene.

De selvkjørende Volvo FH-lastebilene betjenes utenfra av hjullasteroperatøren.
De selvkjørende Volvo FH-lastebilene betjenes utenfra av hjullasteroperatøren. Foto: Volvo

- Et viktig skritt for oss», sier daglig leder ved gruven, Raymond Langfjord. - Konkurransen i bransjen er tøff, og vi har en klar visjon om å utnytte nye muligheter innenfor teknologi og digitale løsninger.

Daglig leder Raymod Langfjord
Daglig leder Raymod Langfjord Foto: Volvo

Også Claes Nilsson, administrerende direktør i Volvo Trucks er stolt. - Bransjen krever nye løsninger for å ligge i forkant. Vårt mål er å lede utviklingen.

Avtalen innebærer at kunden kjøper en komplett transporttjeneste og betaler per leverte tonn.

Fakta:

  • Volvo Trucks' første kommersielle autonome løsning
  • Omfatter en autonom terminal-til-terminal-løsning for transport av kalkstein ved Brønnøy Kalk i Velfjord i Norge.
  • Samarbeidspartnerne er Brønnøy Kalk AS og Volvo Trucks.
  • De selvkjørende Volvo FH-lastebilene betjenes utenfra av hjullasteroperatøren.
  • Ruten inkluderer kjøring både i tunneler og utendørs.
Fem kilometer gjennom tunneler.
Fem kilometer gjennom tunneler. Foto: Volvo
Volvos første sjåførløse, her i friluft.
Volvos første sjåførløse, her i friluft. Foto: Volvo