Lærlingen:

Fra Yaris til mobilkran

Denne lærlingen får legge sitt preg på mye forskjellig, det settes stor pris på.

Ny vogn på gården. Ken Jarle har lagt ned 40 timer på vogntoget i bakgrunnen. Men mye gjenstår, det grå på Scaniaen skal bli hvitt. Vanligvis legges det ned en ukes arbeid på et slikt vogntog forklarer han.

Ny vogn på gården. Ken Jarle har lagt ned 40 timer på vogntoget i bakgrunnen. Men mye gjenstår, det grå på Scaniaen skal bli hvitt. Vanligvis legges det ned en ukes arbeid på et slikt vogntog forklarer han.

Publisert Oppdatert
Lærlingenstangeland_2
Ken Jarle Bore (19) er lærling på andre året og har gått på Time Videregående skole. Han mener det er viktig at lærlingene får prøve seg på alt i tillegg mener han miljøet i lærlingbedriften er avgjørende.

Lærlingenstangeland_2 Ken Jarle Bore (19) er lærling på andre året og har gått på Time Videregående skole. Han mener det er viktig at lærlingene får prøve seg på alt i tillegg mener han miljøet i lærlingbedriften er avgjørende.

Den store lakkboksen er en av to i distriktet. Det gjør den populær, også for oppdrag fra andre enn T Stangeland.

Den store lakkboksen er en av to i distriktet. Det gjør den populær, også for oppdrag fra andre enn T Stangeland.

T Stangeland Maskin tar inn mellom 15 til 19 lærlinger hvert år og totalt har de 35 på de ulike lærenivåene.

Skoa avslører

Flest fordeler seg på maskinførerfaget, transportfag og vei og anlegg. Men denne utgavens lærling er en vi ser lite til der ute i grøfta. Likevel er det en godt synlig og viktig oppgave, særlig for firmaer som vil synes med blanke maskiner og biler.

Skoa til Ken Jarle avslører for hvilket fag han går i lære.

To bokser

Ken Jarle Bore er nemlig lærling i billakkeringsfaget på andre året. Han har nå et år igjen i lære hos T Stangeland Maskin og regner med å bli der etter oppnådd fagbrev. T Stangeland har to lakkeringsbokser, en av dem er for store biler og maskiner, noe det bare finnes to av i Jæren-distriktet. Dermed kommer det inn mange eksterne oppdrag mellom de blå og hvite maskinene og bilene til den store entreprenøren.

Utfordrende variasjon

19-åringen utrykker som nevnt at han trives her hos Stangeland. Hva er det som gjør at han liker seg, lurer vi på. Svaret kommer uten betenkningstid. Det er viktig med utfordringer og mye forskjellige arbeidsoppgaver.

Fra Yaris til mobilkran

Lakklærlingen har påført Stangelands blåfarge på alt fra deres mange små Toyota Yaris Versoer til de største mobilkranene og gravemaskinene. Da er også Ken Jarle fremme med et av poengene sine, nemlig å få lov til få prøve seg på mye forskjellig, noe han føler han får her. Han mener også at arbeidsmiljøet i lærlingbedriften er av avgjørende betydning og benytter sjansen til å skryte av Stangeland på det området.

Vokser raskere

Personalsjef i T Stangeland, Joar Løland, mener det er viktig å bygge fra bunnen av i en bedrift. De er partnere med skolene og det opereres med et fast antall lærlinger hvert år. Der er avgjørende for skolene å vite hvor mange som kan få plass rundt hos de forskjellige.

Løland ser på dette som en del av deres samfunnsansvar. Alle lærlingene får tilbud om ansettelse etter oppnådd fagbrev. Når det gjelder forskjellen på personer med og uten fagbrev er Joar helt klar.

- Vi ser at de med fagbrev vokser raskere enn de andre, særlig i årene etter fagbrevet, forklarer han.

Merker presset

Siden Stangeland opererer i og ved oljehovedstaden Stavanger, merkes presset og jakten på fagfolk og ingeniører svært godt. Likevel mener han at de går klar av de hardeste kampene, siden de stort sett har bruk for tekniske ingeniører og ikke så mange sivile ingeniører.

Problemstillingen med at offshorebedrifter kan komme inn og plukke folk med forskjellige fagbrev er likevel en kjent utfordring i dette markedet.

En ny Scania R560 med påbygg fra Istrail er klar for innsats. Noen lakkdetaljer gjenstår.

En ny Scania R560 med påbygg fra Istrail er klar for innsats. Noen lakkdetaljer gjenstår.