Frakter tungt på norske veier

I 2014 solgte de 255 dumperbiler i Norge, Istrail har med det 48 prosent av dumpermarkedet .

Dumperkasse fra Istrail med hydraulisk høytløftende sprelem, lastet til 32 tonn. Bilen er en G490 8x4 dumperbil med 13-liters euro 6-motor, dreiemoment på 2550 Newtonmeter. To 8,5 tonns foraksler og en boggie på 21 tonn med navreduksjon og parabelfjæring.
Dumperkasse fra Istrail med hydraulisk høytløftende sprelem, lastet til 32 tonn. Bilen er en G490 8x4 dumperbil med 13-liters euro 6-motor, dreiemoment på 2550 Newtonmeter. To 8,5 tonns foraksler og en boggie på 21 tonn med navreduksjon og parabelfjæring.
Publisert Oppdatert

Vi slår av en prat med selger for Istrail, Terje Bonnegolt, og han har god grunn til å være fornøyd. Hans arbeidsgiver kunne notere seg all time high året som gikk.

Det er på Scania-chassier de fleste dumperkassene blir montert. Kanskje ikke så overraskende side de to har et samarbeid og Istrail blir montert på Scania-fabrikken som ferdige dumperbiler.

Nest størst antall som fikk påmontert Istrail-dumperkasser er chassier fra Mercedes-Benz, deretter kommer Volvo, Man og Iveco.

Det blir også anslått at påbyggeren leverer hver femte dumperhenger, men dette er Istrails egne tall og beregninger. Det har foregått en standardisering og en kvalitetsforbedring de siste årene. Dette gis en del av æren for det gode salget.

R580 6x4, trekkvogn for anlegg, eller CA-trekker (construction) med 2950 Newtonmeter med foraksel på ni tonn og tandemboggie på 21 tonn med navreduksjon. Hydraulikk er bygget hos Istrail. Istrail-tippsemien med skyvbart lasteaggregat lastet til 50 tonn.
R580 6x4, trekkvogn for anlegg, eller CA-trekker (construction) med 2950 Newtonmeter med foraksel på ni tonn og tandemboggie på 21 tonn med navreduksjon. Hydraulikk er bygget hos Istrail. Istrail-tippsemien med skyvbart lasteaggregat lastet til 50 tonn.