Veidekke på Arendalsuka: Raskere og rimeligere veier

Gi entreprenørene totalansvar - reduser byggetiden med to år

Norske veier kan bygges vesentlig raskere og rimeligere enn i dag. - Samfunnet kan spare store ressurser på at entreprenørene kommer tidligere inn i prosjektene og får et større totalansvar enn i dag, sier konsernsjef Arne Giske i Veidekke, som har invitert samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen og tidligere samferdselsminister Marit Arnstad til debatt i dag.

Når et veiprosjekt er ferdig regulert, tar det ofte flere år før byggearbeidene kommer i gang. Foto: Veidekke
Når et veiprosjekt er ferdig regulert, tar det ofte flere år før byggearbeidene kommer i gang. Foto: Veidekke
Publisert Oppdatert

I dag skal en rapport fra Oslo Economics blir presentert på et seminar i Arendalsuka. Rapporten gir klar beskjed om at bruk at totalentrepreiser kan spare samfunnet for betydelige ressurser.

- Når et veiprosjekt er ferdig regulert, tar det ofte flere år før byggearbeidene kommer i gang. Dersom en entreprenør får totalansvar for et prosjekt, kan byggetiden reduseres med opptil to år ved at detaljplanlegging og bygging kan gjøres parallelt. I tillegg spares store ressurser ved at Statens vegvesen da kan stille krav til veiens funksjon og kapasitet - og slipper å kontrollere i detalj hvor mye stein og grus og hvor mange meter asfalt som legges, sier konsernsjef Arne Giske.

 

I en rapport som Oslo Economics har utarbeidet for Veidekke konkluderes det med at bruk av totalentrepriser kan spare betydelige gevinster for samfunnet, gitt at forutsetningene for denne utbyggingsformen er på plass.

- Statens vegvesen kan frigjøre ressurser internt, byggetiden kan reduseres og det kan bli langt færre tvister mellom byggherre og entreprenører, sier økonom Eirik Nøren Stenersen i Oslo Economics.

Det kan spares store ressurser ved at Statens vegvesen da kan stille krav til veiens funksjon og kapasitet - og slipper å kontrollere i detalj  hvor mye stein og grus og hvor mange meter asfalt som legges, sier konsernsjef Arne Giske. Foto: Veidekke
Det kan spares store ressurser ved at Statens vegvesen da kan stille krav til veiens funksjon og kapasitet - og slipper å kontrollere i detalj hvor mye stein og grus og hvor mange meter asfalt som legges, sier konsernsjef Arne Giske. Foto: Veidekke