23948sdkhjf

Giganten ble sjøsatt

Det ble kake og gratulasjoner da gravemaskinen på 250 tonn skulle overleveres i Larvik havn. Sjøentreprenøren Secora skal bruke gigantmaskinen både i Norge og internasjonalt.

Det er Nasta AS i Larvik som har levert kjempen, som er en Hitachi EX 2500. Trolig den største gravemaskinen som noen gang er levert i Norge. Med en prislapp på 33 millioner kroner, inkludert montering.

Bak leveransen står to år med planlegging og ett år med montering. Arbeidet som er lagt ned av Nasta-monørene har passert 10.000 arbeidstimer.

Maskinen kom til Larvik i form av 51 kolli - som til sammen veide 239 tonn - med båt fra Japan for rundt ett år siden. Siden har det vært full aktivitet med tilpasninger, ikke minst med tanke på at maskinen skal brukes i noe av det mest nedbrytende miljøet som finnes for en kjempe av metall fullstappet med følsom elektronikk og hydraulikk.

Mange detaljer

Det aller meste av monteringsjobben ble gjort før Hitachi-importøren flyttet fra det gamle anlegget til nyanlegget på Bommestad rundt nyttår.

Prosjektleder Jan Ivar Ibsen hos Nasta har laget mye "spesialsøm" for kunder over hele landet, men det spørs om han noen ganger har opplevd maken til akkurat denne jobben. Her er det nemlig ikke bare dimensjonene som imponerer. Det er tenkt på hver eneste lille detalj. Maskinen må fungere perfekt i et maritimt miljø der vær, vind og saltvann leter etter selv den minste sprekk å kunne trenge inn i.

Lekteren som Hitachi-graveren skulle settes på la til kai i Larvik 24. november i fjor og frem til overleveringen 18. februar er det gjort uttallige tilpasninger og justeringer slik at maskinen skal kunne fungere optimalt på jobber langs norskekysten og i andre aktuelle farvann.

Fra 180 til 250 tonn

Maskinen er selvsagt den største Secora har fått levert noen gang og erstatter en Komatsu-graver på 180 tonn som til nå har vært Secoras største. Maskinen er levert med tre forskjellige stikke-konfigurasjoner. Med den lengste stikka kan maskinen grave helt ned på 20 meter.

På lekteren vil fire mann veksle på å kjøre kjempen. Inne i førerhuset har maskinføreren topp arbeidsforhold med armlener stappfulle av styrefunksjoner samt skjermer som gir full oversikt og informasjon om det som skjer underveis. Arbeidsmiljøet er også forbausende stille.

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.094