Her kommer den nye gjerdekongen

Hva sier man til en bedrift som har satt opp 50 mil gjerder i løpet av sin fireårige historie, og allerede har 20 avdelinger i Norge? Antagelig holder det med hjertelige gratulasjoner.

Nå selger HT-gjerde minst like mye til Statens vegvesen og entreprenørene, som til landbruket.
Nå selger HT-gjerde minst like mye til Statens vegvesen og entreprenørene, som til landbruket. Foto: Olav A. Vikingstad
Publisert Oppdatert

«Ein skigard kan’kje vara evig, veit du», heter det i sangen. Men i tilfellet HT-gjerde ser det ut til at visjonen er noe i nærheten av nettopp det.

− Vi tar gjerding til et nytt nivå, sier en av gründerne bramfritt. Ragnar Vikingstad heter han, næringsutvikleren og ex-bonden fra Torvastad ved Haugesund.

Han sikter kanskje ikke mot evigheten med gjerdene sine, men i det minste en langt lengre levetid enn man er vant til. High Tencile Fences, kalles de. Altså med særdeles høy strekkfasthet.

Til entreprenørene

– Et HT-gjerde har på grunn av materialvalg og utførelse en veldig solid konstruksjon, med tiltalende og fleksible løsninger, også i krevende terreng, forklarer Vikingstad ubeskjedent.

− Vi utvikler og produserer hele tiden nye metoder og verktøy for å sette opp gjerder, fortsetter han.

Opprinnelig så Vikingstad og medgrunnlegger Roland Efrosina (oppr. nederlender) for seg landbruket som hovedmarked. Dette har endret seg radikalt. Nå selger de gjerdene sine like mye til Statens vegvesen og entreprenørene. Om ikke mer.

50 mil gjerder

Som vi skjønner, går salget så det suser. HT-gjerde har truffet «noe», og det ser ut som en gullåre. Vi snakker om et gründereventyr, som kan bevege selv den mest blaserte revisor.

Første driftsår startet på det jevne, med én mil gjerder. Deretter skjedde det noe aldeles uvanlig.

– Etter fire års eksistens er vi oppe i 50 mil, opplyser Vikingstad.

Men det stopper ikke der. Bare for dette året, 2018, har bedriften budsjettert med tilsvarende lengde; 50 nye mil gjerder.

Lå åpent

I starten hadde ikke HT-gjerde ambisjoner ut over å være en lokal leverandør. Men det varte ikke lenge før Vikingstad og co. oppdaget et enormt og udekket behov for levedyktige kvalitetsgjerder.

– Gjerdene som hittil har vært levert til Norge har vært av lavere kvalitet. Det vet jeg med min landbruksbakgrunn.

– Markedet lå åpent for ny og bedre teknologi, som attpåtil ikke ga høyere priser, sier rogalendingen.

God tone

De fleste utbygginger, ikke minst på samferdselssiden, krever at utbygger må sørge for gjerder gjennom landbruksarealene.

– Vi fikk raskt en god tone med Statens vegvesen, og aksept for at våre produkter tilfredsstiller en langt høyere kvalitetsstandard enn den vi finner i prosesskoden.

Det finnes nemlig to hovedtyper gjerdenetting i verdenshandelen. Den ene lages av såkalt Mild Steel, som er av dårligere kvalitet og som fortsatt er mest vanlig i norske gjerder. Alternativet heter High Tencile, som gir høyere strekkfasthet, og som HT-gjerde tilbyr med stor suksess.

Voksesyke?

I følge Vikingstad er HT-gjerde en av få i landet med egne gjerdemaskiner. Og nå er 20 av dem stasjonert rundt omkring fra Trøndelag og sørover. På de fleste av dem er produksjonen betydelig. Alle franchiseforetakene jobber etter felles standard, kvalitet og med felles innkjøp.

Utvidelsesplanene for utbredelse videre nordover er selvsagt lagt.

– Det er veldig sannsynlig at vi etablerer avdelinger i Nord-Norge også, fire i første omgang.

Fire års utrolig ekspansjon til tross, er Vikingstad vel innforstått med «voksesykens» mange feller.

− Å, jada, vi er kjent med problemstillingen, men har sørget for allianser. På kapitalsiden, altså. Men vi har klart å gå med overskudd hvert år.

Eventyrlig

I fjor kunne HT-gjerde vise til en omsetning på 25 millioner kroner. I år ligger det an til nærmere 60.

– Jo, du kan godt kalle det et eventyr, sier Vikingstad.

– Det er ikke så verst, særlig i et land som ikke akkurat verdsetter gründere som oss.

Ragnar Vikingstad mener politikerne og samfunnet som sådan tar seg bedre av de som vil lære gitarspill og lefsebaking enn de som ønsker å skape virksomheter med innovativ kraft.

– Det er mildest talt umusikalsk, mener gjerdeprodusenten.

Som tross alt er en svært blid mann.