GMM kjøper seks Volvo A45GFS

Volvo Maskin har solgt 16 A45GFS så langt, seks av disse er solgt til GMM

Fra venstre: David Kristianslund, markedssjef Volvo Maskin, Trond Musdalslien, Morten Kristiansen, distriktssjef Volvo Maskin, Ole Gjermundshaug, Anders Gjermundshaug, Johan Rognerud og Olav Grave.

Fra venstre: David Kristianslund, markedssjef Volvo Maskin, Trond Musdalslien, Morten Kristiansen, distriktssjef Volvo Maskin, Ole Gjermundshaug, Anders Gjermundshaug, Johan Rognerud og Olav Grave. Foto: Fredrik Saugstad

Publisert Oppdatert

GMM, Gjermundshaug & Musdalslien Masseforflyttning AS , begynner å få en anseelig maskinpark siden det ble kjent i mai 2016 at Gjermundshaug og Musdalslien danner nytt selskap.

Når spesialiteten er å flytte masser, bør vel også utstyret være i orden.

Nå har GMM fått levert fire av seks nye Volvo A45GFS, de ble dermed det første selskapet som tar i bruk den nye rammestyrte dumperen fra Volvo.

Ny massetransportkonge?

Maskinen blir beskrevet som "selve massetransportmaskinen" av produktsjef André Gulholm.

Han sikter til komfort og produktivitet på høyt nivå.

Volvo CEs nye kjempedumper A60 er ikke helt klar for markedet enda, men det nærmer seg.

Svært enkelt beskriver han den nye A45GFS som en A40GFS fra fjoråret med økt nyttelast, men det er mer...

Økt volum og slanket konstruksjon på kassa gir to ekstra tonn med nyttelast.

- Til nå er det 15 maskiner i GMM-stallen og vi er i prosessen med å ansette flere folk, totalt vil vi telle rundt 40 mann når vi er oppe og går, forklarer Ole Gjermundshaug.

GMM er med å regner på mye jobb nå og særlig etter ferien vil det bli mye aktivitet, i følge Gjermundshaug.

 

 

To av de første Volvo A45GFS som blir å se på norske anlegg.

To av de første Volvo A45GFS som blir å se på norske anlegg. Foto: Fredrik Saugstad

Maskinen har:

On Board Weighing som standard (på FS)

Dump support som med en sensor på bakvogna varsler og eventuelt sperrer tippfunksjonen (kan stilles inn av kunden) om maskinene står i for høy sideveis vinkel. Fabrikkstandarden er 8 prosent.

13-liters motor som gir mindre forbruk

Dynamic Drive, en nye gearskift strategi som gir svært god effekt i forhold til eldre modeller i følge Gulholm. Maskinen starter på høyere gear når det er mulig, den hopper over gear når det er mulig og dette gjør det mer behagelig, men reduserer også forbruk.

Volvo Dynamic VEB som kombinerer eksosbrems, kompresjonsbrems og servicebremsene.

Hill Assist som holder maskinen i både motbakker og nedoverbakker, med fullt lass. Ved igangkjøring slipper den ikke bremsene før dreiemomentet er riktig.

Den aller første Volvo A45GFS har vært i arbeid i to uker allerede. Legg merke til tomt førersete på begge maskinene. Les mer om GMM og Gjermundshaugs radiostyrte maskiner i neste AnleggsMagasinet (Nr.2 2017).

Den aller første Volvo A45GFS har vært i arbeid i to uker allerede. Legg merke til tomt førersete på begge maskinene. Les mer om GMM og Gjermundshaugs radiostyrte maskiner i neste AnleggsMagasinet (Nr.2 2017). Foto: Fredrik Saugstad

Med GFS-modellene har full gasshydraulisk fjæring og kan beskrives som svært komfortable å kjøre massetransport med.

Med GFS-modellene har full gasshydraulisk fjæring og kan beskrives som svært komfortable å kjøre massetransport med. Foto: Fredrik Saugstad

Maskin handshake som er verdt noen kroner: David Kristianslund (Volvo), Trond Musdalslien (GMM), Morten Kristiansen (Volvo) og Ole Gjermundshaug (GMM).

Maskin handshake som er verdt noen kroner: David Kristianslund (Volvo), Trond Musdalslien (GMM), Morten Kristiansen (Volvo) og Ole Gjermundshaug (GMM). Foto: Fredrik Saugstad