Kan bli fire felt og 110-grense

– Regjeringen gir grønt lys for at Nye Veier kan bygge ut E6 i Trøndelag med fire felt og 110 km/t, sier samferdselsministeren.

Prosjektene E6 sør: Ulsberg-Melhus og E6 nord: Ranheim Åsen (som vises her) kan nå få 110-sone og fire felt likevel. Ill: Nye Veier
Prosjektene E6 sør: Ulsberg-Melhus og E6 nord: Ranheim Åsen (som vises her) kan nå få 110-sone og fire felt likevel. Ill: Nye Veier
Publisert Oppdatert

Før Nye Veier overtok ansvaret for trøndersk E6-utbygging (108 km mellom Ulsberg og Åsen) var store deler av veien planlagt med to og tre kjørefelt, og følgelig lavere hastigheter. Men på en pressekonferanse på Værnes 21. februar slo statsråd Solvik-Olsen offisielt fast at ny motorvei nord og sør for Trondheim kan bygges med høyere standard.

– Vi ønsker å bygge framtidsrettede veier som reduserer reisetid og binder regionen sammen for både næringsliv og familier. Da får vi størst gevinst med fire felt og 110, sa Solvik-Olsen.

Statsråd Ketil Solvik-Olsen og prosjektdirektør Johan Arnt Vatnan er enige om at firefelt og 110-sone er positivt. Foto: Nye Veier
Statsråd Ketil Solvik-Olsen og prosjektdirektør Johan Arnt Vatnan er enige om at firefelt og 110-sone er positivt. Foto: Nye Veier

Han presiserte at Nye Veiers utbygging i Trøndelag, som ellers i landet, forutsetter nødvendige kostnadsreduksjoner – og la til:

– Dette handler ikke om å bygge simplere veier, men om å få mer vei for pengene. Da må det tenkes langsiktig og helhetlig.

På pressekonferansen betegnet prosjektdirektør for E6 Trøndelag, Johan Arnt Vatnan, regjeringens beslutning som svært gledelig, og den som gir klart best samfunnsnytte i veiprosjektene.

Abonner på AnleggsMagasinet