Halve Hardangerbrua på plass

Jobben med å montere kjørebaneseksjoner begynte den 28.september. Deretter har det gått jevnt unna, skal vi tro en pressemelding fra Statens vegvesen. Tilsammen fire kraner er i sving med å løfte seksjonene på plass fra skipet som ligger like under bruspennet.

Stålkasse-seksjonene til Hardangerbrua blir løfta opp fra Zhen Hua 25, skipet som har fraktet hele lasten fra Shanghai tidligere i høst.

Stålkasse-seksjonene til Hardangerbrua blir løfta opp fra Zhen Hua 25, skipet som har fraktet hele lasten fra Shanghai tidligere i høst.

Opprettet
Nok en seksjon på vei opp i kjørebane-nivået.

Nok en seksjon på vei opp i kjørebane-nivået.

Skipet ligger rett under bruspennet. Brutårnet på Bu i bakgrunnen.

Skipet ligger rett under bruspennet. Brutårnet på Bu i bakgrunnen.

Selve løftingen har i snitt blitt gjort annenhver dag, men i deler av oktober har det periodevis vært for mye vind til å gjennomføre løft av bruseksjonene.

Mandag 22. oktober er det heising av den 14. av i alt 23 seksjoner.

18 av de 23 seksjonene er på 60 meters lengde og vekten ligger på omkring 370 tonn per element. Hele bruspennet omfatter totalt 1308 meter med stålkasse.

Sammen med én meter lang fuging på hver side blir dermed hovedspennet 1310 meter langt, noe som kvalifiserer til tittelen 8. lengste hengebru i verden. Brua er faktisk verdens lengste to-felts hengebru.

Planen er å løfte alle 23 seksjoner på plass innen utgangen av oktober. Deretter skal entreprenøren i gang med å sveise sammen brukassen.

Vi avslutter med et ordspill og håper det ikke blir noen løftebrudd underveis.

Les også: Hardangerbrua uten forskaling

Les også: Hardangerbrua i 180

Fungerende byggeleder Ingar Fasteland (t.v.) og kontrollingeniør Knut Almeland Løne fra Statens vegvesen ved ett av de nedre hengestangsfestene, som venter på fastmontering i seksjonen som nettopp er løftet i rett høyde.

Fungerende byggeleder Ingar Fasteland (t.v.) og kontrollingeniør Knut Almeland Løne fra Statens vegvesen ved ett av de nedre hengestangsfestene, som venter på fastmontering i seksjonen som nettopp er løftet i rett høyde.