Hammerfest-pakken:

Vil koste 1,9 milliarder

Utbygging av riksveg 94.

Ved Saragammen går veien inn i tunnel istedet for å følge dagens skredfarlige vei.
Ved Saragammen går veien inn i tunnel istedet for å følge dagens skredfarlige vei. Foto: Vegvesenet/Hammerfest kommune
Publisert Oppdatert

I Nasjonal transportplan er det lagt opp til at utbyggingen av riksvei 94 skal skje i to faser. Første fase planlegges startet i 2020 og gjelder strekningen Akkarfjord-Jansvannet. Her har staten satt av 450 millioner kroner, samtidig som det forutsettes 380 millioner kroner i brukerfinansiering.

Neste fase er Bypakke Hammerfest, som er prioritert i Nasjonal transportplan i perioden etter 2023. De totale kostnadene for begge fasene er beregnet til 1,9 milliarder kroner.

- Det er ingen som ønsker å betale bompenger. Men uten bompenger, vil ikke Hammerfest få statlige penger, sier Hammerfest-ordfører Alf E. Jakobsen, som leder styringsgruppa for prosjektet.

Utbyggingspakke:

Forslaget bygger på planene som er vedtatt av Hammerfest kommune tidligere. Viktige satsinger er ny tunnel mellom Saragammen og Rypefjord, som erstatter dagens rasutsatte strekning over Leirvikhøyda. I tillegg er det planlagt tunnel gjennom Salen, som vil flytte gjennomgangstrafikken bort fra sentrum. Det skal også tilrettelegges bedre for gående og syklende, blant annet med gjennomgående sykkelvegnett.

Opp til politisk behandling

Statens vegvesen er nå i innspurten med sin utredning om brukerfinansiering i Hammerfest.

- Vi har oppdatert kostnadsoverslagene for prosjektet og har også gjennomført trafikkanalyser for å vise inntektspotensialet ved ulike bomplasseringer. Vi jobber nå med å kvalitetssikre alle de økonomiske beregningene. Dette skal vi være ferdige med til midten av november, og da vil utredningen med forslag til bompengeopplegg bli oversendt til Hammerfest kommune til politisk behandling, sier avdelingsdirektør Stein Johnny Johansen i Statens vegvesen Region nord.

Etter planen skal Hammerfest kommunestyre behandle forslaget til brukerfinansiering 11. desember, mens Finnmark fylkeskommune behandler saken i sitt møte 13.-14. desember.

Abonner på Anleggsmagasinet og Transportmagasinet