Sommerjobben som ble permanent

Rune Hamre skulle i utgangspunktet bare hjelpe en entreprenør med massetransport noen uker mens alle andre i Spjelkavik hadde ferie. Det var i 1997

Hamre Transport i Ålesund sliter ikke med sjåførmangel. Her er noen av de 14 heldige som er inne i varmen. Gule jakker fra venstre: Niklas Østrem, Frode Remmen, Ole-Bjørn Hildre, Ove Hamre og sjefen sjøl, Rune Hamre.
Bak fra venstre ser vi Arnfinn Lødemel, Joachim Skålbones og Tore Ommedal
Hamre Transport i Ålesund sliter ikke med sjåførmangel. Her er noen av de 14 heldige som er inne i varmen. Gule jakker fra venstre: Niklas Østrem, Frode Remmen, Ole-Bjørn Hildre, Ove Hamre og sjefen sjøl, Rune Hamre. Bak fra venstre ser vi Arnfinn Lødemel, Joachim Skålbones og Tore Ommedal Foto: Frode Tellevik
Publisert Oppdatert

Hjemme i Selje, ti mil unna i nabofylket Sogn og Fjordane, var Hamre Transport AS allerede godt etablert med brøyting og fast kjøring på asfalt. - Det var alvorlig mye arbeid her i området så jeg ble litt i tvil om jeg skulle si fra meg asfaltkjøringen hjemme og heller fortsette her. Jeg valgte å bli her, forteller Hamre. Tungt.no møter Rune, faren Ove og førstnevntes høyre hånd, Ole-Bjørn Hildre, i det nye kontorbygget bedriften leier i Bingsa utenfor Spjelkavik. Her har de førsteklasses utsikt til hovedoppdragsgiveren, Veidekke, som har regionens største knuseverk gående på andre siden av veien.

Masseforflytning er hovedgeskjeften. I tillegg har bedriften krokbiler og nå også maskinsemi.
Masseforflytning er hovedgeskjeften. I tillegg har bedriften krokbiler og nå også maskinsemi. Foto: Frode Tellevik

For fem år siden kom bedriften til et veiskille. Frem til da hadde Rune og de ansatte sittet i passasjersetet og kjørt på oppdrag for andre. Nå mente de tiden var inne for å ta mer styring over egen hverdag. - Vi erfarte at man har veldig lite man skulle ha sagt i dagens konkurranse, hvis man har for lite biler. Spesielt på de store jobbene. Det var helt nødvendig for oss å øke kapasiteten for å ta hånd om egne jobber, konkluderer han.

I dag signerer Hamre Transport selv på alle kontrakter som omhandler egen kjøring og leier i stedet inn det de trenger av ekstra kapasitet. - Om det blir mer igjen i potten på denne måten, vet jeg ikke. Den beste tiden var nok da vi hadde hver sin bil, vi tre.

For fem år siden fikk bedriften en stor jobb på en industritomt i Breivika. 130 000 kubikk skulle ut og like mye masse skulle kjøres inn igjen. - Vi hadde 17 vogntog i sving i seks måneder, med egne og innleide. Da var vi inne blant de store, fastslår Rune Hamre.

Rune Hamre har tatt kampen. Nå er han etablert blant dem han liker å sammenligne seg med.
Rune Hamre har tatt kampen. Nå er han etablert blant dem han liker å sammenligne seg med. Foto: Ole-Bjørn Hildre

Det å spise kirsebær med de store har både fordeler og ulemper. Å være den som regner på anbudene krever vesentlig mer kontorarbeid. Man skal både få inn penger og holde orden på kjøresedler. - Vi ser oss ikke tilbake, men det er klart det var lettere før. Da kjørte vi det vi greide og så leide entreprenøren inn de bilene vi ikke kunne skaffe. Nå er det vi som sitter med det ansvaret. Fordelen er at vi greier å styre markedet bedre nå som vi har jobbene selv, fastslår Rune.

Han understreker også at markedet har vært veldig bra veldig lenge her på Sunnmøre. Det underletter en slik prosess som Hamre Transport har vært igjennom. - Vi hadde en stille periode i fjor høst, men da hadde konkurrentene våre fullt opp å gjøre. Det veksler. Nå har vi jobbet mye med rehabilitering av tunneler for AF Anlegg. Det oppdraget varer i noen måneder til. Enkelte netter i vinter var vi ute med 15 biler, men nå er det meste kjørt ut, så vi frigjør mange av bilene til andre ting, sier han.

Den største samarbeidspartneren er som tidligere nevnt Veidekke. - Videre kjører vi fortsatt for Møre Maskin, som i utgangspunktet fikk oss hit i 1997. Verken de eller Veidekke har egne lastebiler. I tillegg er Blindheim Maskin også en god og fast kunde, oppsummerer Rune.

Scaniadominansen er total. De sverger også til Maur på påbyggsiden her i Spjelkavik.
Scaniadominansen er total. De sverger også til Maur på påbyggsiden her i Spjelkavik. Foto: Frode Tellevik

Med bilparken Hamre Transport disponerer i dag, tar de på seg alt gods som kan flyttes på åpne biler. I tillegg til den dominerende massetransporten som i hovedsak foregår med bil og kjerre, flytter de både maskiner, båter og stykkgods med semier og kombibiler. 15 lastebiler i alt og Scania dominerer. Det handler om tradisjoner, forklarer Rune, som er tredje generasjon lastebilmann i Hamreslekten. Bestefaren byttet ut drosjeløyvet med et transportløyve sommeren 1945 og drev etter hvert både varerute, kranbil og tippbil hjemme i Selje. - Sin første Scania kjøpte han sist på 60-tallet, en Scania 36. Det var først da han begynte å tjene penger, hevdet han. Bedford og Austin var det bare utgifter med, forteller Ove, som selv har en historie bestående av blant annet frysevogntog og sjåførjobb hos Sties.

Ove Hamre har en lang historie å se tilbake på. Nå nyter 70-åringen pensjonisttilværelsen i tippbil.
Ove Hamre har en lang historie å se tilbake på. Nå nyter 70-åringen pensjonisttilværelsen i tippbil. Foto: Ole-Bjørn Hildre

Leveregelen fra bestefaren har begge de påfølgende generasjonene levd etter. - Jeg har ikke turt annet, sier Rune. Ove på sin side prøvde en Volvo midt på 80-tallet, den første frysebilen han kjøpte, men han angret seg og byttet den inn i en Scania.

Ser vi på påbyggene, er det Sørling som dominerer på dumperkassene. - Vi bygger de fleste bilene hos Maur. De er førstevalget. Det som kommer derfra fungerer. Nå har de jo startet med egne påbygg også, så det blir spennende å se hvordan de fungerer. Vi holder på å teste dem ut nå på to biler og to traller. Så langt ser det bra ut, oppsummerer Rune.

Han har annenhåndsverdien i tankene også, når det investeres i nytt utstyr. - Det er gjort på en halv dag å selge bruktbilene våre. Jeg satte inn en annonse i fjor og den bilen gikk så fort at folk som ringte ble sure. En av dem som tok kontakt mente han ringte med det samme annonsen ble lagt ut og kunne ikke tro at bilen allerede var solgt. Han ble nesten truende, så da tilbød jeg han en annen bil som vi kunne avse. Den tok han usett. Så det er rift om bilene våre. Derfor legger vi litt ekstra i dem også med lys og bøyler og kanskje en kufanger. De blir tatt bedre vare på også da. Sjåførene har dette som livsstil. De fleste har vært her i mange år nå, fastslår han.

Frode Remmen har vært ansatt i Hamre Transport siden 2010. Nå har han ansvaret for den nye maskinsemien, en Scania R730. Han fikk valget mellom R-serie eller å vente til tandemen kom på S-serien. - Jeg har fått alt sånn som jeg ville ha det på denne bilen.
Frode Remmen har vært ansatt i Hamre Transport siden 2010. Nå har han ansvaret for den nye maskinsemien, en Scania R730. Han fikk valget mellom R-serie eller å vente til tandemen kom på S-serien. - Jeg har fått alt sånn som jeg ville ha det på denne bilen. Foto: Frode Tellevik

Sjåførmangel merker de lite til her i Ålesund. Tvert imot er forespørselen stor. - I den siste tiden har pågangen vært enorm, bekrefter sjefen. - Så vi er en fin gjeng her nå. 16 sjåfører inkludert to innleide. Foruten å investere i sjåførenes trivsel, er det også tatt grep for å øke effektiviteten i hverdagen. Maskinsemiene, som er et relativt ferskt produkt hos Hamre Transport, ble innkjøpt av en bestemt grunn. - Baktanken er at da kommer også våre egne tippbiler fortere i arbeid om morgenen, smiler Rune og utdyper: - Tidligere når entreprenørene skulle flytte maskiner, skulle det skje på morgenen. Konsekvensen ble da at våre tippbiler ble bestilt fra klokken 10 på formiddagen. Det betød flere timer ståtid for oss det, på flere biler. Nå flytter vi heller maskinene selv, på kveldstid, så vi kan starte opp tippbilene fra morgenen av. I rolige perioder tar vi gjerne en Oslotur med maskintrallene våre også. Planen er at vi skal utnytte dem enda bedre fremover, lover Rune, som allerede ser en positiv effekt av investeringen.

Joachim Skålbones laster jordmasser i et byggefelt. Han har allerede slitt ut en tippbil i bedriften og fikk dermed bestemme det meste når ny bil skulle bestilles. Filosofien til ledelsen er at trofaste sjåfører får et enda større eierforhold når de får være med på oppbyggingen av arbeidsplassen sin.
Joachim Skålbones laster jordmasser i et byggefelt. Han har allerede slitt ut en tippbil i bedriften og fikk dermed bestemme det meste når ny bil skulle bestilles. Filosofien til ledelsen er at trofaste sjåfører får et enda større eierforhold når de får være med på oppbyggingen av arbeidsplassen sin. Foto: Frode Tellevik

Få med deg det som skjer. Klikk her og abonner på TransportMagasinet