Her avtales et unikt samarbeid om veibygging

Det er første gang en slik kontrakt gjøres i Norge. Kontrakten har en kostnadsramme på ca. 700 millioner kroner.

IPL-kontrakten er signert. Fra venstre: Johan Arnt Vatnan, prosjektdirektør i Nye Veier E6 Trøndelag, Kirsti Engebretsen Larssen, regional markedsdirektør i Cowi AS, Ingrid Dahl Hovland, administrerende direktør i Nye Veier, og Johan Hansson, administrerende direktør i Peab Anlegg AS.
IPL-kontrakten er signert. Fra venstre: Johan Arnt Vatnan, prosjektdirektør i Nye Veier E6 Trøndelag, Kirsti Engebretsen Larssen, regional markedsdirektør i Cowi AS, Ingrid Dahl Hovland, administrerende direktør i Nye Veier, og Johan Hansson, administrerende direktør i Peab Anlegg AS. Foto: Hyggelaget
Publisert Oppdatert

I dag signerte Nye Veier kontrakt med Peab og Cowi. Prosjektet gjennomføres med en ny modell, Integrert prosjektleveranse (IPL). De tre IPL-partnerne skal sammen, i en felles kontrakt, bygge firefelts motorvei fra Kvål til Melhus. Samarbeidsformen er helt unik innen norsk veibygging, forteller Nye Veier i en pressemelding.

Kontrakten med Peab og Cowi er nemlig den første som gjennomføres som Integrert prosjektleveranse (IPL) i Nye Veier.

Kontraktsformen går ut på at byggherre, entreprenør og rådgiver utvikler et forpliktende, tillitsbasert fellesskap som skal jobbe for det beste for prosjektet i alle faser i en åpen arbeidsform med åpne kalkyler, insentivmodell og delt risiko.

– På den måten får vi en helhetlig optimalisering og en raskere og kostnadseffektiv utbygging, noe som er helt i tråd med Nye Veiers mandat, sier Vatnan.

IPL forutsetter full åpenhet mellom IPL-partnerne (Nye Veier, Peab og Cowi) med samlokalisering av medarbeiderne gjennom hele prosjektet. Det er etablert et prosjektkontor for samhandling sentralt i Melhus sentrum.

Strekningen er ferdig regulert og går gjennom Melhus kommune. Byggestart forventes å være høsten 2019. Veien vil være fullført med fire felt medio 2021. Kontrakten har en kostnadsramme på ca. 700 millioner kroner eks. mva. og prosjektets totalkostnad er ca. 1,1 milliard kroner inkl. mva.