Storkontrakt for Skanska:

Kontinuerlig anleggsvirksomhet fra oktober

Signerte kontrakt om bygging av 5,4 km ny fylkesvei for 360 millioner kroner

Den nye vegen mellom Strømnes til Sprova i Nord-Trønderlag bygges med to tunneler (markert med gul prikkete linje).
Den nye vegen mellom Strømnes til Sprova i Nord-Trønderlag bygges med to tunneler (markert med gul prikkete linje).
Publisert

Fredag signerte Statens vegvesen kontrakt med Skanska Norge AS, om bygging av 5,4 km ny fv. 17. Kontraktsum: 360 millioner kroner.

Det er den største kontrakten på prosjektet Fv. 17 og fv. 720 Dyrstad-Sprova-Malm: Den består altså av 5,4 kilometer ny fylkesvei mellom Strømnes og Sprova.

Kontraktsummen er på 360 millioner kroner.

- I denne kontrakten inngår bygging av 5,4 km ny veg, to tunneler og to bruer. Vi ser frem til å samarbeide med Skanska Norge AS, sier prosjektleder Jo Bernt Brønstad i pressemeldingen fra vegvesenet.

Regionvegsjef i Statens vegvesen Region midt, Berit Brendskag Lied og konserndirektør i Skanska Norge AS, Steinar Myhre har signert kontrakten om bygging av 5,4 km ny fv. 17 mellom Strømnes og Sprova. Foto: vegvesenet
Regionvegsjef i Statens vegvesen Region midt, Berit Brendskag Lied og konserndirektør i Skanska Norge AS, Steinar Myhre har signert kontrakten om bygging av 5,4 km ny fv. 17 mellom Strømnes og Sprova. Foto: vegvesenet

Stort og viktig

Det blir beskrevet som et stort og viktig vegprosjekt av regionvegsjef i Statens vegvesen Region midt, Berit Brendskag Lied som signerte kontrakten.

Statens vegvesen bygger på oppdrag fra vegeier Nord-Trøndelag fylkeskommune.

- Fv. 17 og fv. 720 Dyrstad-Sprova-Malm er det største prosjektet vi har i Nord-Trøndelag. I tillegg til at vi får en ny, moderne og trafikksikker veg, som vil knytte Innherred, Namdalen og Fosen tettere sammen, sier regionvegsjefen.

Stor aktivitet og flere hundre arbeidsplasser

Det blir stor aktivitet på prosjektet i tiden fremover. I tillegg til at byggingen av ny fv. 17 mellom Strømnes og Sprova starter opp, har Statens vegvesen annonsert konkurransegrunnlag for å bygge ei 580 meter lang bru over Beitstadsundet.

Kontinuerlig anleggsvirksomhet fra oktober

- Vi snakker om stor aktivitet og flere hundre arbeidsplasser. Fra oktober av blir det kontinuerlig anleggsvirksomhet frem til at hele prosjektet er ferdig og åpner for trafikk i slutten av 2019, sier prosjektleder Jo Bernt Brønstad. Han legger til at fremdriften på prosjektet er god.

Skanska Norge AS mener at kontrakten passer deres kjernekompetanse godt.

- Vi får benyttet vår spesialkompetanse på både masseforflytting, tunnel, betong og brubygging. Vi er glade for at vi sammen med Statens vegvesen nå skal sørge for at hverdagen blir enklere for trafikantene, sier Steinar Myhre, konserndirektør med ansvar for Skanskas anleggsvirksomhet.