Mitsubishis nest viktigste bil:

Her er nye Mitsubishi L200

Nytt design, nytt 4x4-system og flere assistentsystemer

Mitsubishi L200 kommer i helt ny utgave idag i Thailand, i Norge må vi vente et år.
Mitsubishi L200 kommer i helt ny utgave idag i Thailand, i Norge må vi vente et år. Foto: MMC
Publisert

En helt ny L200 blir lansert i dag i Bangkok Thailand og der starter salget 17 november. (det er også her L200 produseres)

Til Norge ventes den i løpet av høsten 2019 og priser vil trolig være klare mot sommeren.

L200 feirer 40 års fødselsdag i år og den nye lanseres med visjonen “Engineered Beyond Tough”.

Ny front

Man kjenner igjen den nye fronten Dynamic Shield fra andre Mitsubishi-modeller, den har nytt 4x4-system og flere aktive sikkerhets- og førerassistentsystemer.

Nytt interiør trekker opp.
Nytt interiør trekker opp. Foto: MMC

Nytt interiør

Interiøret følger opp det utvendige uttrykket. Moderne og robust med innrammede bryterpaneler og luftdyser.

Nytt 4x4-system

L200 i Norge leveres utelukkende med Super-Select 4WD.
L200 i Norge leveres utelukkende med Super-Select 4WD. Foto: MMC

Super-Select 4WD som i basis leveres med en åpen og låsbar senterdifferensial kan i tillegg allerede i dag leveres med låsbar bakre differensial. Bilen kommer med enklere options også, men i Norge leveres kun Super Select 4WD.

Det går mot enklere tider for terrengkjøring, også i L200.
Det går mot enklere tider for terrengkjøring, også i L200. Foto: MMC

Fire valg skal gjøre terrengkjøringen letttere:Grusvei Gravel Mode, Gjørme/ snø Mud/ Snow Mode, Løst underlag Sand Mode og på steinete underlag Rock Mode

Når du har valgt underlag vil bilen reagere optimalt etter gasspådrag, girvalg og bremsing for å hindre hjulslipp og maksimere grepet mot underlaget, heter det i pressemeldingen. L200 får også Hill Descent Control.

Thailand først deretter Sør-Øst Asia (ASEAN) samt Oseania, så i Midtøsten, Europa, Afrika og i Latin-Amerika og Norge om ca et år.
Thailand først deretter Sør-Øst Asia (ASEAN) samt Oseania, så i Midtøsten, Europa, Afrika og i Latin-Amerika og Norge om ca et år. Foto: MMC

Aktive systemer

Mitsubishi L200 får sikkerhetskarosseri, bygget på stigeramme med avanserte former for aktiv sikkerhet og førerassistanse systemer.

Her er noen eksempler:

· Radarbasert frontkollisjonsvarsler (FCM) med bremseassistanse, denne er i stand til å oppdage biler så vel som fotgjengere

· Blindsonevarsler (BSW med LCA), som oppdager biler i dødvinkelen

· Krysstrafikkvarsler (RCTA) bak, oppdager kryssende biltrafikk bak ved rygging

· Missakselerasjonshinder (RCTA) reduserer ulykker ved uheldig bruk av gasspedal ved start fremover eller ved rygging på trange parkeringsplasser

L200 er Mitsubishis nest viktigste modell globalt sett.
L200 er Mitsubishis nest viktigste modell globalt sett. Foto: MMC

Viktig for Mitsubishi

Dette er en strategisk global hovedmodell og den bilmodellen MMC selger nest mest av globalt, etter SUVen Mitsubishi Outlander.

Nytt design er ekstra godt synlig i fronten.
Nytt design er ekstra godt synlig i fronten. Foto: MMC

Salgstallene fra Norge er ikke like overbevisende med 181 solgte L200 mot vinneren Toyota Hilux med 1156 biler.

MMC planlegger å selge rundt 180.000 enheter av den nåværende og nye Mitsubishi L200 i inneværende fiskalår (1. april – 31. mars).

Triton (L200)er et svært vanlig syn dersom man stikker innom Bangkok f.eks.
Triton (L200)er et svært vanlig syn dersom man stikker innom Bangkok f.eks. Foto: MMC

Ytelser og funksjonalitet

Flere forbedringer skal være på plass. Bremseegenskaper og bremserespons er forbedret ved å bruke kraftigere skiver og bremsestempler foran. Kjørekomforten er økt ved bruk av støtdempere bak med lengre slaglengde og mer dempeolje. En ny 6-trinss automatgirkasse bidrar til mykere og bedre akselerasjon.

L200 med Dynamic Shield-fronten.
L200 med Dynamic Shield-fronten. Foto: MMC
Priser og mer data blir klart utover i 2019.
Priser og mer data blir klart utover i 2019. Foto: MMC