Norgespremiere på ECR145E:

Her leveres den første Volvo ECR145E i Norge

Premiereleveringen av Volvos nye korthekk gikk til Sigurd Furulund Maskin

På Sigurd Furulunds anlegg på Fetsund ble Norges første ECR145E levert sent tirsdags kveld. Foto: Fredrik Saugstad
På Sigurd Furulunds anlegg på Fetsund ble Norges første ECR145E levert sent tirsdags kveld. Foto: Fredrik Saugstad
Publisert Oppdatert
Sigurd Furulund AS, har sikret seg den første ECR145El. Maskinen var godt synlig på Volvos store stand på Dyrsku´n hvor den hadde Norges-premiere. Foto: Fredrik Saugstad
Sigurd Furulund AS, har sikret seg den første ECR145El. Maskinen var godt synlig på Volvos store stand på Dyrsku´n hvor den hadde Norges-premiere. Foto: Fredrik Saugstad
Maskinansvarlig hos Sigurd Furulund Maskin AS, Sindre Furulund, og Dag Bjørnar Dønnum, distriktssjef Volvo Maskin Akershus nord/øst, gjør et handshake og maskinen er offisielt overrukket. Foto: Fredrik Saugstad
Maskinansvarlig hos Sigurd Furulund Maskin AS, Sindre Furulund, og Dag Bjørnar Dønnum, distriktssjef Volvo Maskin Akershus nord/øst, gjør et handshake og maskinen er offisielt overrukket. Foto: Fredrik Saugstad

Norgespremiere på ECR145E var på årets Dyrsku`n og på tirsdags kveld var den klargjort og ble kjørt ut til den første norske eieren av den nye korthekken.

Sigurd Furulund

Ruta gikk fra Råde til Fetsund hvor den nye eieren, Sigurd Furulund Maskin AS, gjør grunnarbeider for en barnehage, parkeringsplasser og gangveis som skal tilknyttes det nye anlegget på riksveg 22.

Spent maskinfører

Islenderen Birger Jonsson har kjørt fire år i Norge, han har kjørt det meste, men ikke vært inne i den nye hytta til Volvo.

- Den store hytta var avgjørende for om jeg skal trives, så nå er jeg spent på å teste den, forklarer han.

Større hytte

16,5 tonn veier maskinen ferdig oppsatt og korthekkmaskinen har fått 33 centimeter større døråpning og 12 centimeter mer beinplass i forhold til D-modellen. Hydraulikksystemet er nytt med bedre samkjøring og presisjon.

 – Dette er et stort marked i Norge, og vi ønsker å bite fra oss bedre her, forklarer Frode Andersen produktansvarlig gravemaskin hos Volvo Maskin.

Han påpeker god sikt på tross av oppbyggingen på motorlokket, ellers har maskinen de samme tekniske nyheten som ECR235El.

Økende Volvo-andel

Maskinansvarlig, Sindre Furulund, var på plass like etter maskinen hadde blitt beltet av maskinenhengeren.

Han anslår at av en maskinpark på omtrent 30 maskiner, der det nå 13 Volvo-maskiner hos Sigurd Furulund.

Nylig er det kommet to E-modeller, blant annet denne, men en tredje er på vei.

En allerede fornøyd maskinfører, Birger Jonsson, finner seg til rette bak spakene. - Det blir seint i kveld, maskinen må jo testes ut nå, forklarer han. Foto: Fredrik Saugstad
En allerede fornøyd maskinfører, Birger Jonsson, finner seg til rette bak spakene. - Det blir seint i kveld, maskinen må jo testes ut nå, forklarer han. Foto: Fredrik Saugstad
Kjetil Eik bak rattet på Volvon med fersk Volvo-maskin på Vangen. Foto: Fredrik Saugstad
Kjetil Eik bak rattet på Volvon med fersk Volvo-maskin på Vangen. Foto: Fredrik Saugstad
Litt ekstra romslig på dette settet med en 16-tonner bak, men det hører med til historien at Kjetil allerede hadde levert en maskin på samme turen. Foto: Fredrik Saugstad
Litt ekstra romslig på dette settet med en 16-tonner bak, men det hører med til historien at Kjetil allerede hadde levert en maskin på samme turen. Foto: Fredrik Saugstad