Nå blir det slutt på dunka-dunk-strekningen

PEAB bytter betongdekket på E6 ved Gardermoen til asfaltdekke.

Fra Jessheim Nord til Mogreina blir det asfalt og slutt på betongdekket. Arbeidet deles i tre faser.
Fra Jessheim Nord til Mogreina blir det asfalt og slutt på betongdekket. Arbeidet deles i tre faser. Foto: Google Maps
Publisert Oppdatert

Det er vel ikke bare undertegnede som har noterte seg "dunka-dunk" rytmen i bilen når man kjører over betongskjøtene på denne strekningen? Nå blir det uansett slutt på det.

PEAB skal på oppdrag for Statens vegvesen skifte ut betongdekket med asfalt på E6 mellom Jessheim nord og Mogreina og starter opp arbeidene i løpet av mai måned.

Statens vegvesen fikk fem tilbud på å skifte ut betongdekket på E6 mellom Jessheim nord og Mogreina.

Fem entreprenører leverte tilbud:

Veidekke Entreprenør AS med en tilbudssum på 111.976.130,- pluss moms.
Brødrene Gudbrandsen AS med en tilbudssum på 118.693.554,- pluss moms.
JR Anlegg AS med en tilbudssum på 97.400.400,- pluss moms.
Gjermundshaug Anlegg AS med en tilbudssum på 124.451.364,- pluss moms.
PEAB Anlegg AS med en tilbudssum på 95.488.912,81 pluss moms.

Etter en gjennomgang av de fem tilbudene, har Statens vegvesen undertegnet kontrakt med PEAB som leverte det laveste.

Etter utbedringsarbeidene mellom Jessheim nord og Mogreina, vil E6 på denne strekningen ha asfaltdekke slik som tilstøtende E6-strekninger.

Tre etapper

Trafikken på E6 vil gå som toveistrafikk i det som til vanlig er den sørgående kjørebanen på E6 forbi området hvor betongdekket skal skiftes med asfalt. Det er gitt anledning til at trafikken i begge kjøreretninger kan benytte den sørgående kjørebanen fra 2. påskedag og ut oktober måned. Fra 1. november til andre påskedag vil trafikken gå på fire felt.

For å minimere trafikkulempene, har Statens vegvesen lagt til grunn at arbeidene foregår i følgende faser:

  1. Området ved Hauerseterkrysset.
  2. Fra sørenden ved Jessheim nord til Hauerseterkrysset.
  3. Fra Hauerseterkrysset til Mogreina.

Det er lagt til grunn at de to første fasene gjennomføres i løpet av 2019, mens arbeidene i den tredje fasen fra Hauerseterkrysset til Mogreina gjøres i den andre sommersesongen.

Tirsdag 23. april undertegnet administrerende direktør Johan Hansson (til venstre) fra PEAB Anlegg og prosjektleder Åge Brudeseth fra Statens vegvesen kontrakten om å bytte ut betongdekket på E6 nord for Gardermoen med asfalt.
Tirsdag 23. april undertegnet administrerende direktør Johan Hansson (til venstre) fra PEAB Anlegg og prosjektleder Åge Brudeseth fra Statens vegvesen kontrakten om å bytte ut betongdekket på E6 nord for Gardermoen med asfalt. Foto: Vegvesen

Starter i mai

PEAB vil starte opp byggearbeidene i løpet av mai måned ved Hauerseterkrysset. Det vil bli sendt ut nærmere informasjon om trafikkavviklingen forut for anleggsstart.