E16-prosjektet over Glomma:

Her skyves Gulli bru på plass

Å se, med egne øyne, at en bru på over 700 meter med vekt på 21.500 tonn faktisk glir fremover, er ganske spesielt.

34 mann måtte til får å mate brua med teflonplater under siste skyvedag. Nå er Gulli bru 741 meter lang. Den utgjør hovedelemetet i Skanskas entreprise ved utbyggingen av E16 mellom Slomarka og Kongsvinger. Broas overbygning veier 21.500 tonn. Den får kjørebredde på 16,5 meter, altså fire felt.

34 mann måtte til får å mate brua med teflonplater under siste skyvedag. Nå er Gulli bru 741 meter lang. Den utgjør hovedelemetet i Skanskas entreprise ved utbyggingen av E16 mellom Slomarka og Kongsvinger. Broas overbygning veier 21.500 tonn. Den får kjørebredde på 16,5 meter, altså fire felt.

Opprettet

Tirsdag 8. april nådde Skanska og Statens Vegvesen en stor milepæl på strekningen Slomarka - Kongsvinger, E16-prosjektet vest for Kongsvinger.

741 meter lang

Den 741 meter lange og 21.500 tonn tunge Gulli Bru ble løftet og dyttet på plass.

Om du ser nøye etter ser du hele brua gli på plass:

Byggeleder Ole-Petter Jensen i Statens vegvesen, viser AnleggsMagasinet de hydrauliske jekkene som har lansert broen stykke for stykke over Glomma.

Byggeleder Ole-Petter Jensen i Statens vegvesen, viser AnleggsMagasinet de hydrauliske jekkene som har lansert broen stykke for stykke over Glomma.

Pjotr Matyja er en av de mest erfarne med brulansering på Skanskas polsk-tjekkiske brulag. Han fikk æren av å erklære Gulli bru for landet med denne champagneflasken. Han er prosjektets altmuligmann og er kranfører og jernbinder, forskalingssnekker.

Pjotr Matyja er en av de mest erfarne med brulansering på Skanskas polsk-tjekkiske brulag. Han fikk æren av å erklære Gulli bru for landet med denne champagneflasken. Han er prosjektets altmuligmann og er kranfører og jernbinder, forskalingssnekker.

Jekkene løfter opp et 50 meter langt spenn på brua, noe som tilsvarer 150 tonn. Så skyves det med en kraft på 900 tonn, forklarer Ole-Petter Jensen. 30 seksjoner på 25 meter har blitt lansert ut over Glomma på denne måten.

Jekkene løfter opp et 50 meter langt spenn på brua, noe som tilsvarer 150 tonn. Så skyves det med en kraft på 900 tonn, forklarer Ole-Petter Jensen. 30 seksjoner på 25 meter har blitt lansert ut over Glomma på denne måten.

Skanskas brolag sammen med ledelsen fra Statens vegvesen under Gulli bru.

Skanskas brolag sammen med ledelsen fra Statens vegvesen under Gulli bru.

Skanskas prosjektleder, Lars Erik Lindberg i prat med besøkende. I bakgrunnen er Gulli bru i ferd med å få bakkekontakt på østsiden av Glomma.

Skanskas prosjektleder, Lars Erik Lindberg i prat med besøkende. I bakgrunnen er Gulli bru i ferd med å få bakkekontakt på østsiden av Glomma.

Her får Gulli bru bakkekontakt på Kongsvinger-siden av Glomma. Stålelementet som henger ut foran veier 80 tonn

Her får Gulli bru bakkekontakt på Kongsvinger-siden av Glomma. Stålelementet som henger ut foran veier 80 tonn

Byggeleder for Statens vegvesen, Ole-Petter Jensen og prosjektleder brooverbyggingen i Skanska, Gregor Gucwa, gratulerer hverandre med ferdig landet bru.

Byggeleder for Statens vegvesen, Ole-Petter Jensen og prosjektleder brooverbyggingen i Skanska, Gregor Gucwa, gratulerer hverandre med ferdig landet bru.

Vellykket landing

Det siste elementet, av totalt 30 elementer var litt lengre enn de andre som målte 25 meter og med samme krumming. Det var 34 meter langt og gjorde at brua endelig "landet" på østsiden av Glomma.

Denne lanseringstekningen har vært anvendt tidligere i Norge på 80-tallet, men ikke i denne skalaen. Nå er både byggherre og hovedentreprenør fornøyd med teknikken.

Slik så Gulli bru ut i november 2013.

Dyttet 900 tonn

Byggeleder Ole-Petter Jensen i Statens vegvesen, forteller om prosjektet som nettopp har landet. Denne dagen ble hele brolengden dyttet 34 meter og de hydrauliske jekkene som har gjort jobben dytter fire prosent av broas totale vekt, noe som tilsvarer 900 tonn. Skyvet startet klokken 08:30 på morgenen og var ferdig klokken 15:00 på ettermiddagen.

Polske spesialister

Prosjektet har bestått av 45 mann, hovedsakelig Skanskas brolag fra Polen og Tjekkia. Totalt sett har brua hatt flere utfordringer, men den største skal ha vært fundamenteringen på Glommas bunn, forteller Geir Ståland, prosjektsjef for Gulli bru og brusjef i Skanska Norge. Dykkere måtte jobbe i harde forhold, med dårlig sikt og strøm 12 til 13 meter under overflaten. Nå gjenstår å støpe kantdragere og montere rekkverk i tillegg til å bytte ut de midlertidige lagrene som har vært brukt under brulanseringen. Så kommer veibygging og ferdigstilling på hver side før Skanska overleverer en ferdig bru til Statens vegvesen i september.