23948sdkhjf

E16-prosjektet over Glomma:: Her skyves Gulli bru på plass

Å se, med egne øyne, at en bru på over 700 meter med vekt på 21.500 tonn faktisk glir fremover, er ganske spesielt.

Tirsdag 8. april nådde Skanska og Statens Vegvesen en stor milepæl på strekningen Slomarka - Kongsvinger, E16-prosjektet vest for Kongsvinger.

741 meter lang

Den 741 meter lange og 21.500 tonn tunge Gulli Bru ble løftet og dyttet på plass.

Om du ser nøye etter ser du hele brua gli på plass:

Vellykket landing

Det siste elementet, av totalt 30 elementer var litt lengre enn de andre som målte 25 meter og med samme krumming. Det var 34 meter langt og gjorde at brua endelig "landet" på østsiden av Glomma.

Denne lanseringstekningen har vært anvendt tidligere i Norge på 80-tallet, men ikke i denne skalaen. Nå er både byggherre og hovedentreprenør fornøyd med teknikken.

Slik så Gulli bru ut i november 2013.

Dyttet 900 tonn

Byggeleder Ole-Petter Jensen i Statens vegvesen, forteller om prosjektet som nettopp har landet. Denne dagen ble hele brolengden dyttet 34 meter og de hydrauliske jekkene som har gjort jobben dytter fire prosent av broas totale vekt, noe som tilsvarer 900 tonn. Skyvet startet klokken 08:30 på morgenen og var ferdig klokken 15:00 på ettermiddagen.

Polske spesialister

Prosjektet har bestått av 45 mann, hovedsakelig Skanskas brolag fra Polen og Tjekkia. Totalt sett har brua hatt flere utfordringer, men den største skal ha vært fundamenteringen på Glommas bunn, forteller Geir Ståland, prosjektsjef for Gulli bru og brusjef i Skanska Norge. Dykkere måtte jobbe i harde forhold, med dårlig sikt og strøm 12 til 13 meter under overflaten. Nå gjenstår å støpe kantdragere og montere rekkverk i tillegg til å bytte ut de midlertidige lagrene som har vært brukt under brulanseringen. Så kommer veibygging og ferdigstilling på hver side før Skanska overleverer en ferdig bru til Statens vegvesen i september.

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.125