Lanserer EWR170E og EW220E

To viktige hjulgående nyheter fra Volvo er på plass med spakstyring

EW220E til venstre og EWR170E til høyre. Begge kommer på markedet i første kvartal 2018. Foto: Fredrik Saugstad

EW220E til venstre og EWR170E til høyre. Begge kommer på markedet i første kvartal 2018. Foto: Fredrik Saugstad

Publisert

Like etter Volvo hadde lansert deres nye korthekk beltegraver ECR355E, avduket de hjulgraverne. EWR170E og EW220E.

EWR170E Utviklet av og for kunden, forklarer Volvos produktekspert, Peter Bauer.

Operator Reference Groups, eller ORG, er et begrep Volvo Construction Equipment bruker for å understreke at de hører på kjøperne og brukerne når de nå har lansert tre nye gravere.

Første i verden

Flage Maskin AS og Roger Jondalen AS ble desidert første kunder i verden som bestilte EWR355E i verden. Begge har ventet lenge på at Volvo skulle lage en korthekk i denne klassen igjen. Det klarte de ved å bestille maskinene før de hadde blitt avduket.

Ole Petter Flage (Flage Maskin AS), David Kristianslund (Volvo Maskin) og Roger Jondalen (Roger Jondalen AS) gjorde avtale om kjøp av tre maskiner allerede før de var vist. Foto: Fredrik Saugstad

Ole Petter Flage (Flage Maskin AS), David Kristianslund (Volvo Maskin) og Roger Jondalen (Roger Jondalen AS) gjorde avtale om kjøp av tre maskiner allerede før de var vist. Foto: Fredrik Saugstad

Ole Petter Flage i Flage Maskin AS kjøpte en EW220E og en EWR355E. Hjulgraveren skal brukes til å kjøre stein på steinbruddet og korthekkgraveren skal brukes til plastring av dammer. Maskinparken består av en miks av Volvo og Cat for det meste.

Roger Jondalen AS, med base på Sotra, har også kjøpt en EWR355E for plastring av dammer.

Avgjørende med serviceapparatet

– Jeg vet det er gode maskiner, men det er også serviceapparatet til Volvo som gir meg ekstra trygghet, forklarer Jondalen.

Han driver nå med 12 maskiner og ni mann og maskinparken består av mye Volvo i tillegg til Doosan, Hitachi og New Holland.

– Jeg får ingen klager fra maskinførerne om de får en ny Volvo, smiler han.

Han jobber mest rundt Bergen, mens Ole Petter Flage, som har base på Voss, jobber på mesteparten av Vestlandet, også nevner serviceoppfølgingen som svært god i regionen.

Nye EWR170E

Nye EWR170E har CDC spakstyring, opp til 20 km/t, dette er nytt for Volvos hjulgående gravere.

For urbane strøk og veiprosjekter kanskje? Volvo EWR170E kan være interessant for mange norske kunder. Foto: Fredrik Saugstad

For urbane strøk og veiprosjekter kanskje? Volvo EWR170E kan være interessant for mange norske kunder. Foto: Fredrik Saugstad

Smart View som gir fugepespektiv over maskinen på egen skjerm. Men føreren har god sikt ut av vinduet til høyre.

– Sikten til høyre er et svært viktig poeng, siden disse maskinene vil bli brukt mye på vei, forklarer David Kristianslund, markedsdirektør i Volvo Maskin.

Nytt design på loddet til EWR170E. Foto: Fredrik Saugstad

Nytt design på loddet til EWR170E. Foto: Fredrik Saugstad

Markedet for hjulgravere er godt nå, vi har solgt totalt over 100 hjulgravere så langt i år, fordelt på 150 og 160, forklarer han.

Volvo EWR170E:

Motor: Volvo D4J

Operativ vekt: 17,950 kilo

Effekt: 154 hk ved 2000 rpm

Skuffe: 0,7 m3

Løftekapasitet: 5,5 tonn

(ved 6 meter strekk og 1,5 meter høyde)

Grave rekkevidde: 9,36 m

Gravedybde: 5,75 m

Brytekraft: 126 kN

Svingradius: 1790 mm

EWR150E har vært en stor suksess og tatt helt over fra 140-modellen, forteller han. Da blir det spennende å se hvordan den nye gjør det i det bestselgende segmentet av hjulgående korthekkmaskiner. I dag selger Volvo Maskin omtrent like mange av EWR150 og EWR160, så hva som avgjør om kunden velger en av disse eller den nye, blir blant annet et spørsmål om vekt og bruksområde.

God sikt til høyre på EWR170E. Foto: Fredrik Saugstad

God sikt til høyre på EWR170E. Foto: Fredrik Saugstad

Det er en av de mest stabile og med kortest overheng i sin klasse, ifølge Volvos produktekspert. En del deler er felles fra EWR150E, men den har samme hytte som EW220E. Maskinen har blitt utviklet for stabilitet og rekkvidde på trange plasser. Den blir levert med proposjonalstyring som standard fra fabrikk i løpet av nesten år. Volvo har også gjort klar en LED-lyspakke med 11 lys.

EW220E er arvtageren til EW210

og er Volvos største hjulgraver, beregnet for de tunge oppgavene.

Volvo EW220E:

Motor: Volvo D6J

Operativ vekt: 22 tonn

Effekt: 172 hk ved 1800 rpm

Skuffe: 1 m3

Maks løftekapasitet: 8,5 tonn foran og

4,8 tonn på siden (ved seks meter strekk og 1,5 m høyde)

Rekkevidde: 10,15 m

Gravedybde: 6,3 m

Brytekraft: 117 / 132 kN

Hastighet: 30 km/t

- Det er en tung hjulgraver og den blir som regel for tung for bruk langs vei forklarer Kristianslund.

Men den vil være aktuell til tunnellpigging og materialhåndtering inne på lukkede anlegg. Den har bra med kapasitet, stabilitet og mobilitet. Toppfarten er på 30 km/t og som EWR170E har den CDC-styring, eller spakstyring, levert fra fabrikk som regulerer følsomhet etter hastighet.

Motoren er en D6J med DPF, ECR og Ad Blue. En kul detalj er Remote Welcome Light, hvor man kan trykke på en fjernkontroll for å sette på lyset på maskinen.

- Det er spesielt godt egnet for våre skandinaviske kunder forklarte en av Volvos produkteksperter med et stolt smil.

10 meter rekkevidde

Tilhengerfeste kan nå fås fabrikkmontert med alle godkjenninger. Rekkevidden er på over 10 meter. Det finnes fire forskjellige stikker i tillegg til to-piece-bom og singelbom som alternativer. Noe har den fra forgjengeren, som undervogna, men også den er forsterket og den har også komponenter fra EW180E. Den leveres med bomfjæring som fungerer over 5 km/t om den er aktivert.' Den leveres i to versjoner, en for vei og en for anlegg, on-road eller off-road.

Operativ vekt på 22 tonn og rekkevidde på over 10 meter er nøkkeltall for nye EW220E. Foto: Fredrik Saugstad

Operativ vekt på 22 tonn og rekkevidde på over 10 meter er nøkkeltall for nye EW220E. Foto: Fredrik Saugstad

Volvos største hjulgraver, EW220E kommer første kvartal neste år. Foto: Fredrik Saugstad

Volvos største hjulgraver, EW220E kommer første kvartal neste år. Foto: Fredrik Saugstad

Luke for tilgang til å klatre opp på maskinen. Foto: Fredrik Saugstad

Luke for tilgang til å klatre opp på maskinen. Foto: Fredrik Saugstad