23948sdkhjf

Hyundai på belter og hjul

Felles anleggsarrangement hvor lastebiler og anleggsmaskiner demonstreres har vi vært vitne til flere ganger. Men arrangement hvor biler og anleggsmaskiner vises frem samtidig, er det sjeldent vi opplever.

Når man ser på sammensetningen det her er snakk om, så skjønner man bakgrunnen for et felles bil og maskinarrangement. Selv om det er to forskjellige importorganisasjoner i Norge, er det koreanske Hyundai Corporation som eier både bilprodusenten Hyundai og anleggsmaskinprodusenten Hyundai. Med tre bilmodeller store nok til å romme " statskassa", er koblingen mellom bil og anlegg enda enklere å forstå.

Sammen med Hyundai Motor, arrangerte Hymax AS anleggsdager i Vilberg Grustak på Jessheim i slutten av mai. Her fikk de besøkende prøve både maskiner og biler fra den koreanske produsenten.

Hymax stilte med den nye 9-serien som ble lansert på Bauma. Maskinene har blant annet større hytte, bedre komfort og i tillegg introduserte selskapet en helt ny korthekker i 15-tonns segmentet. I tillegg til de nye maskinene fra Hyundai, fikk de besøkende prøvekjøre maskiner fra Kubota, Venieri og varebiler fra Hyundai. Til sammen var det sju gravemaskiner, to hjullastere og fire biler som sto til disposisjon til de som ville prøvekjøre.

- Vi har hatt besøk av entreprenører fra hele landet. Flest fra Sør-Norge, men også noen fra Nord-Norge, sier Glenn Mellegaard hos Hymax. Han forteller at hjullasteren HL 760-9 som de har fått opp til Norge og demonstrerer i grustaket, er en prototyp og ennå ikke er klar for salg. Dette er en hjullaster i 20-tonnsklassen som skal settes i produksjon i løpet av sommeren.

Av øvrige maskiner i 9-serien som var samlet i grustaket, var korthekkeren R145CRD-9, R210LC-9 og R-380-9. Av minigravere fra Kubota var modellene U48-4, U55-5 og KX057-4 med på arrangementet og hjullasteren fra Venieri, med betegnelsen 7.63B, var også mulig å prøvekjøre.

Hyundai Motor stilte med hele rangen av varebiler, Santa Fe, Ix55 og H1, pluss den nye lille SUV'en Ix35. Sistnevnte er for liten til å bli godkjent som varebil, men absolutt stor nok som familiebil.

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.079