Istrail viser alternativ til eksos-oppvarming

Istrail lanserer nå et nytt alternativ til oppvarming av dumperkassen for å få massene til å slippe ved tipping når det er kaldt.

Det sorte komposittmaterialet innvendig i dumperkassen har meget lav friksjon slik at knuste masser lett slipper også ved minusgrader.

Det sorte komposittmaterialet innvendig i dumperkassen har meget lav friksjon slik at knuste masser lett slipper også ved minusgrader.

Opprettet

Når minusgradene smyger seg inn og lasset ikke lenger er like lett å dumpe, har løsningen så langt vært et separat eksosuttak for oppvarming av dumperkassen. Det fungerer greit, det.

Men når Euro 6-motorene etterhvert kommer i bruk, vil dette trolig ikke lenger være tillatt. Dermed må produsentene tilbake til tegnebrettet og finne nye løsninger. Det er nettopp hva Istrail har gjort.

De lanserer nå et nytt alternativ til oppvarming av dumperkassen for å få massene til å slippe ved tipping når det er kaldt. Løsningen ble vist på Lastbil 2012 i Jönköping i Sverige.

Istrails løsning er et innlegg av et komposittmateriale med svært lav friksjon. Materialet er dessuten slitesterkt og har lav egenvekt.

Tilsvarende materiale brukes også i knuseverk, melder Istrail i en melding om nyheten.

Innleggskonseptet er tilpasset dumperkassene. Monteringen skjer ved at materialet skrus fast og låses på toppen i hver side. Istrail har forhåpninger til at materialet vil være et velegnet alternativ til eksosoppvarming.