Jan Tores niende JCB

Bergheim Snøservice setter inn tyngre skyts mot neste sesongs snøfall.

Endelig nok motor sier Jan Tore Bergheim, bak han står JCB 435 S HL med Cummins-motor på 230 hester og rett under 1000 newtonmeter.
Endelig nok motor sier Jan Tore Bergheim, bak han står JCB 435 S HL med Cummins-motor på 230 hester og rett under 1000 newtonmeter. Foto: Fredrik Saugstad
Publisert

Maskinen kommer til å gå langs vei i snørydding med u-plog og skuffe og trenger både ekstra krefter til å skyve med u-plog i tillegg kommer lastehøyden godt med når man skal laste snø på bilen med seks kubikkmeters skuffe.

– Vi har savnet ekstra krefter slik vi kjører, forklarer daglig leder Jan Tore Bergheim bak spakene på deres niende JCB.

Jan Tore Bergheim og Henning Sagholen har blitt enige om maskiner i en årrekke, dette er den niende JCBen Henning har solgt til snøekspertene på Skedsmokorset.
Jan Tore Bergheim og Henning Sagholen har blitt enige om maskiner i en årrekke, dette er den niende JCBen Henning har solgt til snøekspertene på Skedsmokorset. Foto: Fredrik Saugstad

Cummins og high lift

Dette er den første maskinen av denne typen maskinselger Henning Sagholen og Rosendal Maskin leverer i Norge. JCB 435 S HL på 16 tonn (slik denne står) har større motor, 25 centimeter høyere løft (HL – high lift), 10 tonns tipplast og hastighet på 48 km/t.

Per dags dato har Bergheim Snøservice fem JCB-maskiner.
Per dags dato har Bergheim Snøservice fem JCB-maskiner. Foto: Fredrik Saugstad

Under motorlokket sitter en 6,7-liters Cummins QCB på 230 hestekrefter og den har seks gear og lock-up.

Maskinføreren kan nyte 68 desibels støynivået i Command Plus-hytta med AC, varme i speil, luftfjæring, kjøling og varme, på førersete i delskinn, styrespak med kjøring av 3. og 4.-funksjon på spak, constant flow og 360-grader LED-pakke.

Dette er første gang Rosendal Maskin har levert denne modellen i Norge og det er første gang JCB har satt opp en 435 S HL på vinterdekk som dette.
Dette er første gang Rosendal Maskin har levert denne modellen i Norge og det er første gang JCB har satt opp en 435 S HL på vinterdekk som dette. Foto: Fredrik Saugstad

Keramisk lakkbeskyttelse

At den flunka nye maskinen skinner i påskesola er kanskje som ventet, men denne kommer til å skinne ekstra kraftig forklarer Raymond Larsen i Nanopro System. Karosseri, frontvinduene, motorrom, felger og lastermene har fått keramisk lakkbeskyttelse og har fått en glasert, hardere og mer motstandsdyktig overflate.

Regndråpene kommer bare til å skli av og den tåler bedre UV-stråling, salt og annet klin en maskin blir utsatt for.

– Beskyttelsen har en tykkelse på 600 my og på en slik maskin skal det vare i to år forklarer Larsen.

Han merker at flere ønsker å beskytte lakken på maskiner og tror det har med gjenkjøpsverdien å gjøre.

Jan Tore Bergeheim plasserer den 101. modellen i glassmonteren på kontoret.
Jan Tore Bergeheim plasserer den 101. modellen i glassmonteren på kontoret. Foto: Fredrik Saugstad
Joda, den er flunka ny, men den skinner litt ekstra med lakkbeskyttelsen.
Joda, den er flunka ny, men den skinner litt ekstra med lakkbeskyttelsen. Foto: Fredrik Saugstad