JCBs første el-graver

JCB 19C-TEC blir lansert mot høsten og er svært aktuell for Norge

Publisert Oppdatert

Mandag kveld på JCBs hovedkvarter i Rocester lansert den engelske produsenten sin første graver på batteridrift.

Klar på slutten av året

JCB 19C E-Tec er under testing, men skal i følge selveste Lord Bamford være i salg mot slutten av året.

Maskinen er en 19C-1 konvertert til 48 Volts drivlinje med tre litium ionbatterier på fem kilowatt hver.

Et skift til fire timer

JCB hevder maskinen skal kunne gå et helt skift på en lading, men under hard bruk er det snakk om fire timer.

Det jobbes fortsatt med ladesystemet, men maskinen vi fikk se har en innebygget lader til 230 eller 110 volt. Man kan også bruke en ekstern hurtiglader, da skal batteriene bli ladet opp på 1,5 time.

- Dette har vi ventet på, det er viktig å kunne tilby en utslippsfri maskin til det norske markedet, forklarer produktansvarlig og teknisk support JCB hos Rosendal Maskin, Dagfinn Søgård.

Jada, det er bare "canopy", men den kommer med lukket hytte også. Foto: Fredrik Saugstad

Jada, det er bare "canopy", men den kommer med lukket hytte også. Foto: Fredrik Saugstad

Egenskapene er de samme som dieselversjonen, men med noe mer moment. Gravedybden er på 2,575 meter.

Lavutslipp og innendørs arbeid

Markedet JCB retter seg mot er særlig nullutslipps og lavutslippssoner i urbane strøk i tillegg til innendørs arbeid.

JCB lanserte litium ionbatteridrevne sakselifter i samme slengen, men de er ikke på vei til Norge. Foto: Fredrik Saugstad

JCB lanserte litium ionbatteridrevne sakselifter i samme slengen, men de er ikke på vei til Norge. Foto: Fredrik Saugstad

Stillegående

Maskinen ble kjørt på scenen innendørs under pressekonferansen, og vi kan skrive under på at den er svært stillegående. JCBs egne tall forteller om et støynivå som er 7 db under dieselversjonen, fem ganger mer stillegående.

Abonner på Anleggsmagasinet

Innebygget 230-volts lader er på plass. Ekstern hurtiglader kan også leveres. Foto: Fredrik Saugstad

Innebygget 230-volts lader er på plass. Ekstern hurtiglader kan også leveres. Foto: Fredrik Saugstad