Kingkan, Kinamann

Kingkan er navnet på Ivecos nye bil på det kinesiske markedet. Den tunge lastebilen er et samarbeid mellom Iveco, SAIC (Shanghai Automotive Industry Corporation) og Chongqing Machinery. Den ble offisielt presentert i OCT Theatre i Chengdu i Sichuan-provinsen 26. oktober. Rundt 600 personer overvar lanseringen.

Opprettet

Til stede på lanseringsseremonien var Xiong Weiming, SIH General Manager di SIH, Xiao Guopu, Vice President i SAIC og Franco Ciranni, Senior Vice President for internasjonale operasjoner hos Iveco.

- SIH, Ivecos kinesiske joint venture og den nye Kingkan er resultatet av et solid partnerskap bygd opp av SAIC Motors og Iveco i løpet av de siste årene, sa Franco Ciranni.

- Kingkan er bygd for å konkurrere på hjemmemarkedet, hvor salgsvolumet er større enn 900.000 enheter pr. år. Lastebilen har mange kvaliteter og en holdbarhet som også kvalifiserer den til å operere i andre land over store deler av verden, fortsatte han.

- Iveco vil fortsette å investere i SIH med visshet om vekst i både volum og markedsandel og at det vil skje en utvikling som vil føre til lansering av nye produkter og teknologier, konkluderte Ciranni.

Kjøretøyets hovedtrekk blir ifølge Iveco gjenspeilet i navnet: "Kingkan" kan oversettes med "konge" i betydningen av leder. "Kan" er navnet på et meget sterkt dyr i en kinesisk legende. Det representerte stor kraft.

Stor kraft er vel også noe Iveco trenger om de skal skape en ny legende for selskapet.