Kjemper om 3-milliarderskontrakt

Tre norske entreprenører har meldt seg på.

Oversiktstegning Rogfast
Oversiktstegning Rogfast
Publisert Oppdatert

Det pågående prosjektet E39 Rogfast blir verdens lengste og dypeste undersjøiske tunnel.

Når Rogfast er på plass vil reisetiden mellom Stavanger og Bergen bli redusert med om lag 40 minutter. Det vil samtidig legge til rette for et utvidet bo- og arbeidsmarked i regionen, noe som styrker viktige næringsklynger.

Prosjektet sikter mot trafikkåpning i 2025 eller 2026, men i mellomtiden skal det gjøres svært mye anleggsarbeid i flere faser.

Total er det anslått å koste rundt 16,8 milliarder kroner, og herav er Kvitsøy-kontrakten den største i Rogfast.

Den er også den mest teknisk utfordrende av de tre store tunnelkontraktene, og kontraktsverdien er anslått til 3-3,5 milliarder kroner.

- Vi er fornøgde med at fem entreprenørar ønskjer å bli med vidare, sier prosjektleder Tor Geir Espedal i Statens vegvesen. Nå starter jobben med å velge ut minst tre som i første omgang skal få gi tilbud.

- Anskaffelsen er ei prekvalifisering med forhandlingar. Denne prosessen vil vare i fyrste halvdel av 2019, utdyper Espedal.

De tre norske og to utenlandske som har meldt seg på, er altså:

  • Implenia AS og Stangeland Maskin AS
  • Marti Tunnel AG
  • PNC Norge AS
  • Salini Impregilo S.p.A.
  • Skanska Norge AS