Anleggsveteranen: Hanomag C44 fra 1979

Kjørte til topps i skianlegget

En Hanomag C44 fra 1979 som står i Sigdal i Buskerud er sannsynligvis den eneste hjullasteren i Norge som har vært på toppen av skianlegget på Haglebu.

Denne hjullasteren, en Hanomag C44 fra 1979, er sannsynligvis den eneste hjullasteren i Norge som har kjørt helt til toppen av skianlegget på Haglebu.

Denne hjullasteren, en Hanomag C44 fra 1979, er sannsynligvis den eneste hjullasteren i Norge som har kjørt helt til toppen av skianlegget på Haglebu.

Opprettet

Saken om denne gamle maskinen stod på trykk i AnleggsMagsinet i 2014. Hjullasteren tilhørte for to år tilbake tømmerlafter Anders Fragått som forteller at han kjøpte det gamle klenodiet i 2005 fra entreprenør Per Enger. Han hadde i sin tid overtatt den av maskinentreprenør Helje Medalen i Eggedal.

Det var Medalen som i sin tid brukte den til snøbrøyting i skianlegget på Haglebu. Han husker godt den gamle maskinen med den suverene fremkommeligheten og forteller at han hadde mye glede av den i mange år.

Fra Entrack

Han kjøpte den fra firmaet Entrack tidlig på 80-tallet. Han husker ikke helt om det var i 1982 eller i 1983, men uansett var maskinen den gangen ganske ny.

Da bilde ble tatt i mai 2014 var Anders Fragått fra Sigdal som eide det gamle klenodiet. Da han overtok den, manglet den hurtigkobling. Den har han kjøpt til i ettertid.

Da bilde ble tatt i mai 2014 var Anders Fragått fra Sigdal som eide det gamle klenodiet. Da han overtok den, manglet den hurtigkobling. Den har han kjøpt til i ettertid.

På grustak og til snørydding

Medalen forteller at den stort sett stod i et grustak om sommeren, men om vinteren brukte han den mest til snørydding.

- Den er vel den eneste hjullasteren i Norge som har vært helt på toppen av skianlegget på Haglebu, humrer han. En vinter brukte han den nemlig til å rydde snø i anlegget og da kjørte han helt til toppen av anlegget uten problemer og dumpet snøen på den andre siden. Han hadde selvsagt kjettinger på, men uansett er det ikke mange andre maskiner av den typen som ville greid den jobben.

- Den har veldig god fremkommelighet. Maskinen har stive akslinger, så hjulene slurer aldri, sier han.

Medalen forteller at det gamle klenodiet var en god maskin på mange måter, selv om fremkommeligheten er helt spesiell. Han overhalte motoren en gang på 90-tallet, men nå trenger nok motoren en overhaling igjen, for nå vil den ikke starte mer. Medalen forteller at det nå er kanskje ikke er så lett å skaffe deler til disse gamle maskinene.

Det er i følge ham også litt uvant å betjene disse maskinene. Føreren blir på en måte sittende å kjøre på feil ende.

- Du sitter jo på framvogna og en vet ikke alltid helt hvor bakparten er, sier han. Akkurat dette er en vanesak og en blir fort vant til slikt og lærer å tenke seg om.

Stort sett er maskinen i original stand. Den er blitt lakkert om og motoren ble overhalt en gang på 90-tallet.

Stort sett er maskinen i original stand. Den er blitt lakkert om og motoren ble overhalt en gang på 90-tallet.

Trengte en laster

Dagens eier, Anders Fragått, forteller at han kjøpte maskinen fordi han trengte en laster.  Fragått driver med lafting og har et lite sagbruk på eiendommen sin.

Anders Fragått hadde hatt noen timer i denne maskinen siden han overtok den i 2005. Han brukte den stort sett til lasting og kjøring av stein, tømmer og materialer.

Anders Fragått hadde hatt noen timer i denne maskinen siden han overtok den i 2005. Han brukte den stort sett til lasting og kjøring av stein, tømmer og materialer.

- Jeg brukte den til saga og har kjørt stein, materialer og tømmer med den, forteller han. Han hadde stor glede av maskinen i flere år, men til slutt fikk han problemer med motoren. Nå vil den ikke gå lenger. Muligens dreier det seg om gjennomslag i sylinderen. Bortsett fra dette er maskinen likevel fortsatt i god stand. Selv har han nå i stedet kjøpt en Manitou hjullaster som fungerer bra til hans bruk. Den gamle Hanomag’en har han parkert for et par år siden.

Maskinen er tilnærmet original, men noe har blitt gjort med den opp gjennom årene. Anders Fragått forteller at den manglet hurtigkobling da han overtok den, så det har han kjøpt til i ettertid. Den har også blitt lakkert om siden den var ny. Så lenge han har hatt den har det ikke blitt gjort veldig mye med den, men han har tatt det løpende vedlikeholdet, han har blant annet tettet radiatoren og byttet en hylse i den ene hydrauliske pumpa, for å nevne noe. I tillegg hadde som nevnt også motoren blitt overhalt en gang på 90-tallet. Fragått mener maskinen egentlig er ganske enkel å drifte.

- Den er ikke vanskelig å ha med å gjøre, men alt på den er jo ganske tungt, sier han.

Fra dampmaskiner og lokomotiver til anleggsmaskiner

Hanomag er en av de eldste industriselskapene i Europa og har historie helt tilbake til 1835. Det var Georg Egerstorff som etablerte selskapet i Linden utenfor Hannover under navnet Maschinenfabrik und Eisengiesserei.  Til å begynne med produserte selskapet små dampmaskiner, men begynte etter hvert å lage landbruksmaskiner. I 1846 bygde de sitt første damplokomotiv. Lokomotiver var det bærende produktet helt fram til 30-tallet. På grunn av overproduksjon i markedet ble denne delen av produksjonen da lagt ned.

Den første beltetraktoren kom i 1920 og fra 1933 laget de også bulldosere. Den første hjullasteren så dagens lys i 1959. Den hadde betegnelsen B7. Hjullastere ble etter det et viktig produkt for bedriften. Hanomag produserte dieselmotorene sine selv, det hadde de gjort helt siden 1930 da de utviklet sin første dieselmotor.

I 1970 var selskapets salgsinntekter oppe i 505 millioner DM og de hadde nesten 7700 ansatte. Produksjonen av anleggsmaskiner var på det tidspunktet oppe i 2600 enheter.

 

Oppkjøp og refinansiering

Etter det opplevde selskapet en del motgang. I 1974 ble Hanomag kjøpt opp av den kanadiske traktorprodusenten Massey-Ferguson. Da blir alle modellbetegnelsene endret. Hjullasteren B11C ble eksempelvis endret til C44, som er betegnelsen på Fragåtts modell. Denne lasteren ble lansert i 1972 og produsert til 1983. Den har firesylindret Hanomag D393B dieselmotor som har en ytelse på 113 hestekrefter. På denne tiden ble selskapets produkter lansert under merkenavnet Massey Ferguson Hanomag.

Selskapets problemer var imidlertid ikke over med Massey Fergusons oppkjøp. Bare seks år senere ble både Massey Ferguson og Hanomag kjøpt opp av den tyske IBH-gruppen som igjen kollapset bare fire år senere.

Hanomag ble så refinansiert med Komatsu i 1989 og begynte da produksjon av hjullastere for det europeiske markedet.

I 2002 var Komatsu ltd verdens nest største produsent og kjøpte ut Hanomag. Den dag i dag produseres det hjullastere i Hannover. Fra 2005 begynte selskapet også å lage gravemaskiner.

Her i Norge er det A/S Sigurd Hesselberg som har hatt importen av Hanomags maskiner. Fortsatt formidler selskapet Komatsu-maskiner til det norske markedet.

 

Maskinen skal visstnok ha suveren fremkommelighet, men det er litt uvant å kjøre den, for føreren sitter på framvogna og vet ikke alltid hvor bakvogna er.

Maskinen skal visstnok ha suveren fremkommelighet, men det er litt uvant å kjøre den, for føreren sitter på framvogna og vet ikke alltid hvor bakvogna er.