K.Nordang skal bygge ferjekai i Volda

K. Nordang har med seg Volda Maskin AS til å utføre grunnarbeid, fylling i sjøen og utbetring av Sjøgata.

Publisert Oppdatert

Kontrakten er på 70 millioner kroner (uten mva).

Fergene vil gå som normalt i anleggsperioden. Reisende vil likevel merke arbeidene ved at det blir færre oppstillingsplasser og at deler av dagens kai blir inngjerdet.

Blir el-ferge

Arbeidene skal være ferdig 1. januar 2020. Da skal det settes inn elektrisk ferje på sambandet.

K.Nordang:

K. Nordang er et datterselskap av Peab. Selskapet er etablert med kontor på Stranda og i Ålesund/ Ulsteinvik og betjener markedet på Nordvestlandet.

Volda Maskin:

Volda Maskin AS holder til i Volda og utfører alle typer gravearbeid - vegar, tunnelar, kraftanlegg, tomter, reparasjonar, vatn/avløp, muring, fjellarbeid/sprenging, snørydding m.m. Vi leverer også masser frå eige grus- og sandtak.

- Vi har hatt samhandling med entreprenøren og de vil starte med forberedende arbeid første uka i mai, forteller prosjektleder Olav Megrund.

Dette skal gjøres:

  • Bygging av ny og større ferjekai, med mulighet til liggekai på utsiden av kaien. Den nye ferjekaien får en lengde på 108 meter og skal bygges omtrent fem meter fra landkaret på den gamle kaia.
  • Bygging av ny gang- og sykkelveg langs sjøen der kaia går i dag.
  • Bygging av nytt venterom med toalett.
  • Opparbeiding av nytt grøntareal bak den nye kaia.
  • Arbeid mot E39 Sjøgata for å hindre utgraving av vegen.

Rederlaget som skal drifte sambandet har ansvar for å bygge infrastruktur for lading og fortøying til den elektriske ferja.

Abonner på AnleggsMagasinet