KObelco:

Hybridgraver med Li-ionbatteri

SK210HLC-10 skal være verdens første litium-ionbatteridrevne hybride gravemaskin ifølge Kobelco

Kobelco lanserer sin nye hybride beltegraver for Europa med Li-ionbatteri og steg 4 motor. Foto: Kobelco
Kobelco lanserer sin nye hybride beltegraver for Europa med Li-ionbatteri og steg 4 motor. Foto: Kobelco
Publisert Oppdatert

Kobelco Construction Machinery Europe (KCME) lanserte i dag deres nye SK210HLC-10, den første 20-tonns beltegraveren med litium-ionbatteri og hybridteknologi kombinert med steg IV-motor, ifølge Kobelco.

Spennende påstander

Kobelco sier i pressemeldingen at hybriden gir samme ytelser som den konvensjonelle utgaven, og at den klarer det med 12,3 prosent mindre forbruk.

12,4 prosent lavere forbruk og 14,2 prosent økt produktivitet ifølge produsenten. Foto: Kobelco
12,4 prosent lavere forbruk og 14,2 prosent økt produktivitet ifølge produsenten. Foto: Kobelco

Det påstås i tillegg at den klarer en økning på 14,2 prosent i produserte kubikkmeter per brukte liter diesel. Det vil jo være spennende å se om dette stemmer i virkeligheten og hva som skal til for å oppnå slike tall.

Et stort Li-ionbatteri (samme batteriteknologi brukt i mobiltelefoner og elektriske håndverktøy) sørger for den nødvendige elektriske effekten til en ny Kobelco-utviklet 25 kilowatts power-assist-generator.

20-tonneren har fått elektrisk drift av svingkransen. Foto: Kobelco
20-tonneren har fått elektrisk drift av svingkransen. Foto: Kobelco

Dieselmotoren med steg 4 standard fra Hino Motors, er den samme som driver den konvensjonelle versjonen av graveren (SK210LC-10). Den bruker SCR og DPF for å redusere partikkelutslippet.

Generatoren lader batteriet når motoren går på lav- til normal belastning, ladeprosessen kan ses på monitoren i førerhytta. Lagret elektrisk energi driver også den nye helelektriske svingmotoren og skal gi bedre kontroll i forhold til respons og myke bevegelser. Siden svingmotoren ikke er direkte koblet til hydraulikksystemet, blir ikke motoren belastet og dette skal være med på å gi 20-tonneren bedre drivstoffeffektivitet.

Kobelcos hybrid skal være den første Li-ionbatteri, men hybrid beltegraver er ikke noe nytt, ikke minst har Komatsu solgt en del i Norge. Foto: Kobelco
Kobelcos hybrid skal være den første Li-ionbatteri, men hybrid beltegraver er ikke noe nytt, ikke minst har Komatsu solgt en del i Norge. Foto: Kobelco

I tillegg lades batteriet fra svingkransen når den bremses.

1880 omdreininger i minuttet

I stedet for at motoren øker turtall, brukes elektrisk kraft ved visse funksjoner for hydraulikkpumpa. Motoren er konstruert for å gå på et konstant turtall ved de fleste arbeidsoppgaver og ved ekstra belastning blir motoren hjulpet av generatoren. Der hvor den konvensjonelle SK210LC bruker 2000 omdreininger, bruker SK210HLC 1880 omdreininger.

Vi tok en rask titt på hybriden under Conexpo i Las Vegas tidligere i år. Foto: Fredrik Saugstad
Vi tok en rask titt på hybriden under Conexpo i Las Vegas tidligere i år. Foto: Fredrik Saugstad
Noen tekniske specs. Foto: Fredrik Saugstad
Noen tekniske specs. Foto: Fredrik Saugstad