Førerløse maskiner:

Komatsu AHV

Komatsu viste prototypen på deres autonome tiptruck under MINExpo 2016.

Nerdenes hevn? Ingeniørene, produsentene, gruveaktører og større entreprenører har tydeligvis planer om å fjerne maskinføreren fra mange prosesser.

Nerdenes hevn? Ingeniørene, produsentene, gruveaktører og større entreprenører har tydeligvis planer om å fjerne maskinføreren fra mange prosesser. Foto: Komatsu

Publisert Oppdatert

Maskinen som har det passende navnet Autonomous Haulage Vehicle (AHV) er bygget for autonom kjøring og er ikke en ombygget vanlig tiptruck som Komatsu allerede har levert på modellene 930E og 830E. Systemet AHS Autonomous Haulage System har allerede fraktet en milliard tonn med masse på gruver i Chile og Australia i følge Komatsu.

Økt produktivitet

AHV er bygget uten førerhytte og den er konstruert slik at vektfordelingen er jevn på alle fire hjulene. Firehjulstrekk, retarder og firehjulsstyring i tillegg til at den kjøres like effektivt både framover og bakover. Bare det at maskinen slipper å snu når den skal laste og tømme, vil spare tid og øke produktiviteten.

Maskinens totalvekt er på 416 tonn og har nyttelast på 230 tonn. Motoreffekten er på 2700 hestekrefter og en maksimal hastighet på 64 kilometer i timen. Svingradius skal være på 16 meter, mens selve maskinen er 15 meter lang og 8,5 meter bred. Lønnsomheten kommer fra økt produktivtet i tillegg optimal drift i forhold til hva maskinen er konstruert for.

Dette var nok et av høydepunktene under årets MINExpop i Las Vegas i år, og spørsmålet er vel heller når disse blir å se i drift.

Maskinen tiltrakk seg godt med oppmerksomhet under MINExpo i Las Vegas om vi forstår Komatsu rett.

Maskinen tiltrakk seg godt med oppmerksomhet under MINExpo i Las Vegas om vi forstår Komatsu rett. Foto: Komatsu

Fordeler som at maskinen ikke trenger å snu gjør allerede at den er mer effektiv.

Fordeler som at maskinen ikke trenger å snu gjør allerede at den er mer effektiv. Foto: Komatsu

Maskinens totalvekt er på 416 tonn og har nyttelast på 230 tonn. Motoreffekten er på 2700 hestekrefter.

Maskinens totalvekt er på 416 tonn og har nyttelast på 230 tonn. Motoreffekten er på 2700 hestekrefter. Foto: Komatsu