E39-konkurranse tilbake i markedet:

Konkurransegrunnlaget er noe justert

Konkurransen om å bygge ny E39 fra Kristiansand vest til Mandal øst er tilbake

På prosjektet kommer blant annet nytt toplanskryss ved Grauthelleren. Illustrasjon: Nye Veier

På prosjektet kommer blant annet nytt toplanskryss ved Grauthelleren. Illustrasjon: Nye Veier

Publisert Oppdatert

Konkurransen om å bygge ny E39 fra Kristiansand vest til Mandal øst er tilbake i markedet, snaue to måneder etter konkurransen ble avlyst som følge av for få kvalifiserte tilbydere.

Etter prekvalifiseringen i november 2017 stod det kun to tilbydere igjen, og det mente Nye Veier ikke ga tilstrekkelig konkurranse om oppdraget.

Det var totalt fem konstellasjoner som var interessert i totalentreprisen med en ramme på 3,6 mrd. kr for den 19 km lange strekningen av ny E39 vestover fra Kristiansand.

Prosjektdirektør for E39 Sørvest, Asbjørn Heieraas. Foto: Nye Veier

Prosjektdirektør for E39 Sørvest, Asbjørn Heieraas. Foto: Nye Veier

Nye Veier startet umiddelbart etter avlysningen evalueringen av konkurransen. I dette arbeidet har bransjen vært invitert til å komme med sine tilbakemeldinger knyttet til sider ved kontrakten.

Utvidet til fire år

- Vi har lyttet til bransjen, og tid er pekt på som en faktor. Konkurransegrunnlaget er noe justert, blant annet er den maksimale byggetiden utvidet til fire år, sier prosjektdirektør for E39 Sørvest, Asbjørn Heieraas.

Kvalifiseringsfristen er satt til 12. februar 2018, og resultatet av kvalifiseringen vil være klart i løpet av mars. Kontrakt med entreprenør skal være signert og anleggsarbeidet kan starte i løpet av oktober 2018.

Abonner på AnleggsMagasinet her.