Bane nor:: Trodde du at utbygging av jernbane på Østlandet var satt på pause?
I september i år kortes reisetiden mellom Porsgrunn og Larvik på Vestfoldbanen ned med 20 minutter. Neste InterCity-prosjekt ut er Follobanen. Det nye dobbeltsporet mellom Oslo og Ski åpner i 2021 og halverer reisetiden til 11 minutter.
Kontrakter for 60 milliarder
I løpet av de neste tre årene planlegger Bane NOR å gå i markedet med kontrakter for 60 milliarder kroner for bygging av nye dobbeltsporparseller på Østlandet, forteller de på sine nettsider.
- Det omfatter byggeprosjekter på Vestfoldbanen, Østfoldbanen, Dovrebanen og Ringeriksbanen, forteller markeds- og kontraktsdirektør Henning Scheel i Bane NOR.
Bane NOR er byggherre for InterCity-prosjektene og det er entreprenører som utfører byggearbeidene.
Dette er status nå:
Vestfoldbanen
Larvik-Porsgrunn: Dobbeltsporet er ferdig bygd og skal gi de reisende 20 minutter kortere reisetid. Status: Åpner for trafikk 24. september.
Nykirke Barkåker og Drammen-Kobbervikdalen. De to prosjektene vil gi sammenhengende dobbeltspor fra Oslo til Tønsberg, ca. 10 minutter kortere reisetid og to tog i timen mellom Drammen og Tønsberg. Noen år senere får de reisende fire tog i timen mellom Oslo og Tønsberg. De to dobbeltsporprosjektene er ferdige i henholdsvis 2024 og 2025.
Status: De første kontraktene er signert i Drammen og Bane NOR er ute i markedet med den første store entreprisen. Kommunene har vedtatt reguleringsplanene for begge strekningene.
Østfoldbanen
Follobanen: Prosjektet, som er ferdig i 2021,gir ti minutter kortere reisetid Oslo-Ski og frigjør «gamle» Østfoldbanen som linje for lokaltog.
Status: To tunnelboremaskiner får gjennomslag mot Oslo i september i år.
Sandbukta-Moss-Såstad: Gir sammenhengende dobbeltspor fra Oslo til Rygge.Ny jernbanestasjon i Moss, kortere reisetid og flere avganger. Moss stasjon får god kapasitet slik at det på sikt kan kjøres åtte tog i timen mellom Oslo og Moss. Ferdig 2024.
Status: Prosjektet har startet med forberedende byggearbeider. Det pågår nå konkurranse om den store utbyggingsentreprisen.
Haug-Sarpsborg: To tog i timen til Sarpsborg og kortere reisetid. Ferdig innen 2029.
Status: Nye grunnundersøkelser mellom Haug og Seut høsten 2018. Forslag til kommunedelplaner for Fredrikstad-Sarpsborg legges på høring i 2019.
Dovrebanen
Venjar-Eidsvoll-Langset: Dovrebanen kobles til Gardermobanen med nytt dobbeltspor: Kortere reisetid og bedre punktlighet. Ferdig 2023.
Kleverud-Sørli og Sørli-Åkersvika: To prosjekter langs Mjøsa gir sammenhengende moderne dobbeltspor fra Oslo til Åkersvika ved Hamar. Flere avganger og kortere reisetid mellom Oslo og Hamar/Trondheim. Ferdig 2026.
Status: Forberedende arbeider og planlegging.
Ringeriksbanen
Ringeriksbanen og E16 - fellesprosjektet: En halv times reisetid til Hønefoss, Bergensbanen kortes ned med en time. Ny parsell på E16. Ferdig 2029.
Status: Fortsetter som planlagt