H&H Maskin med elektrisk hjullaster:

Kramer 5055e på plass i Norge

Elektrisk hjullaster på 4 tonn og arbeidstid på opptil syv timer skal friste til utleie og eie.

Kramer 5055e kjenner på norsk jord for første gang. Selger Christer Mathiesen smiler i det hjullasteren kjøres lydløst ned kjørebruene av Tom Erik Huuse.

Kramer 5055e kjenner på norsk jord for første gang. Selger Christer Mathiesen smiler i det hjullasteren kjøres lydløst ned kjørebruene av Tom Erik Huuse. Foto: Fredrik Saugstad

Publisert Oppdatert
Tom Erik Huuse, daglig leder i H&H Maskin, kjører på plass den første av fem Kramer 5055e. Han tror det blir enda flere.

Tom Erik Huuse, daglig leder i H&H Maskin, kjører på plass den første av fem Kramer 5055e. Han tror det blir enda flere. Foto: Fredrik Saugstad

Elektrifisering har han tro på, Tom Erik Huuse, daglig leder i H&H Maskin.

Kramer-importøren fikk levert den første Kramer 5055e i Norge på tirsdags ettermiddag.

Han referer til krav om nullutslippsmaskiner, miljøregnskap og Co2-nøytrale anleggsplasser.

Kjøpt inn fem

H&H Maskin har bestilt fem el-hjullastere, tre av disse skal være leveringsklare før jul.

Til Sørby Utleie

Denne maskinen er allerede solgt til Sørby Utleie. Den var en del av deres handel under årets Dyrskun hvor utleieselskapet kjøpte drøye 10 maskiner av H&H.

4130 kilos maskin, tipplast med standard skuffe er 2,5 tonn.

4130 kilos maskin, tipplast med standard skuffe er 2,5 tonn. Foto: Fredrik Saugstad

5 til 7 timer

Batteriløsningen som er gel-basert (AGM) er vedlikeholdsfri med integrert lader. Det er bare å hente skjøteledning med 16-amper.

- Dette blir mer og mer aktuelt nå, både for utleiefirmaer og entreprenører
Tom Erik Huuse, daglig leder i H&H Maskin

En full lading skal kunne vare i 5 - 7 timer, selvsagt svært avhengig av hvor tung belastning den brukes til.

Batteripakke og integrert lader er plassert der motoren ellers står. Det veier nok til å fungere som motvekt. Bakfangeren er utført i plast.

Batteripakke og integrert lader er plassert der motoren ellers står. Det veier nok til å fungere som motvekt. Bakfangeren er utført i plast. Foto: Fredrik Saugstad

4-tonner

Maskinen veier 4130 kilo, har tipplast på 2500 kilo med standard skuffe og det vil si at den fint skal klare en pall på 1750 kilo, for eksempel en pall med stein.

- Det er en typisk maskin man vil se på byggeplasser hvor den blir brukt til lossing og lasting. Den er aktuell for anleggsgartnere, gartnerier og miljøstasjoner, for å nevne noe, foklarer Huuse.

To elmotorer (fra Jungheinrich), en på 15 kilowatt og en på 22 kilowatt, driver henholdsvis hydraulikk og fremdriften.

Den har styring og drift på alle fire og toppfart skal være 17 kilometer i timen.

Fullt batteri, det skal vare mellom fem og syv timer, men det kan vare mindre med vedvarende tung belastning.

Fullt batteri, det skal vare mellom fem og syv timer, men det kan vare mindre med vedvarende tung belastning. Foto: Fredrik Saugstad

Break even

Den er basert på dieselutgavene Kramer 5055 og 5065 som har samme ytelser.

Maskinen koster mer i innkjøp (omtrent 20 prosent mer) rett og slett på grunn av at den blir produsert i et lavt antall.

Prisdifferansen til dieselutgavene vil minske ettersom produksjonstallet øker.

Maskinens ekstra kostnad vil jevne seg ut etter 3000 timer (break even).

Dette er regnet ut med europeisk prisnivå på diesel kontra strøm, det kan tenkes at man sparer inn den ekstra kostnaden raskere i Norge.

Den skal være lett å drifte, smøre de vanlige smørepunktene på aggregatet, hydraulikkfilter...ja og lade opp batteriet da.

Krav om nullutslippsmaskiner vil øke etterspørselen for maskiner som Kramer 5055e, tror Tom Erik Huuse i H&H maskin.

Krav om nullutslippsmaskiner vil øke etterspørselen for maskiner som Kramer 5055e, tror Tom Erik Huuse i H&H maskin. Foto: Fredrik Saugstad