Lager undersjøisk rundkjøring på Færøyene

Det er gjennomført svært få lignende tilfeller i Norge.

Slik blir den undersjøiske rundkjøringen når den er ferdigstilt. Fotograf: Illustrasjon: Eysturoyar- og Sandoyartunnil
Slik blir den undersjøiske rundkjøringen når den er ferdigstilt. Fotograf: Illustrasjon: Eysturoyar- og Sandoyartunnil
Publisert Oppdatert

For rundt ett år siden startet NCC arbeidet med den første undersjøiske tunnelen som vil koble Skálafjørður og Tórshavn sammen. Eysturoytunnelen skal skal stå ferdig i 2020 og er 11 km lang.

– Vi har drevet cirka 3100 meter tunnel av totalt 11300 meter, eller 270 000 kubikk av totalt 1 050 000 kubikk fjell. Prosjektet går så langt etter oppsatt plan, forteller anleggsleder Øyvind Moen.

Øyvind Moen er anleggsleder i Eysturoytunnelen. Fotograf: NCC
Øyvind Moen er anleggsleder i Eysturoytunnelen. Fotograf: NCC

Hittil er det sprengt 1454 meter på tunnelstuffene i Hvitanes og 1605 meter i Strendur, og stuffene er nå henholdsvis -51,3 og -71,7 m dype. På sitt dypeste blir tunnelen 187 meter under havet og blir dermed den dypeste på Færøyene når den står ferdig.

Sist uke begynte NCC å sprenge for rundkjøringen på Eysturoy-siden.

– Det som gjør denne tunnelen spesiell er jo rundkjøringen. Det er gjennomført svært få lignende tilfeller i Norge. Mengden fjell som skal ut er cirka 12 000 faste kubikkmeter.

Det store spennet i rundkjøringen representerer en utfordring, som løses med tung sikring tidligst mulig, sier Moen.

At dette dreier seg om en undersjøisk tunnel gjør også prosjektet litt spesielt, ifølge Moen.

– Som for alle andre undersjøiske tunneler er mengden innlekkasje potensielt sett uendelig, men i praksis så betyr ikke det så mye for oss. Det er innført noe høyere kvalitetskrav til sikringsmateriell, blant annet ekstra korrosjonsbeskyttelse på bolter og økt bestandighet på betong. Ellers er dette en forholdsvis lang tunnel på synk, som fører til utfordringer med transporter, ventilasjon og vann inn og ut. Men det løser vi, avslutter anleggslederen.