Olemic Thommessen går av:

Denne tunnelen står sentralt i byggeskandalen

Stortingspresidenten går av etter tidenes oppussingssprekk

Valget av innkjøringstunnel fra Rådhusgaten økte kostnadsrammen for byggeprosjektet til 1,2 milliarder kroner. Denne avgjørelsen står sentralt i byggeskandalen. Foto: NTB Scanpix/Tore Meek
Valget av innkjøringstunnel fra Rådhusgaten økte kostnadsrammen for byggeprosjektet til 1,2 milliarder kroner. Denne avgjørelsen står sentralt i byggeskandalen. Foto: NTB Scanpix/Tore Meek
Publisert

Olemic Thommessen går av etter milliardoverskridelsene i Stortingets byggeprosjekt.

Ble historisk

Klokken 10:00 torsdag 8.mars ble han historisk da han redegjorde om avgangen. Det var etter KRF trakk støtten til han som president at han valgte å trekke seg, ifølge Aftenposten.

Med det hadde landets høyest rangerte person etter kongen trukket seg fra sin posisjon.

Valgte dyrt tunnelalternativ

Thommessen har havnet i spesielt hardt vær fordi Stortinget har valgt det dyreste tunnelalternativet inn til bygget i Prinsens gate. DN har tidligere skrevet om hvordan alternativet som ble valgt er etter ønske fra Stortingets nabo, frimurerlosjen, hvor Thommessen er medlem.

At en Stortingspresident trekker seg etter et byggeprosjekt er både oppsiktsvekkende og spesielt.

– Arbeidet Thommessen og presidentskapet har gjort, har ikke vært godt nok, sa KrF-leder Knut Arild Hareide i en pressekonferanse.

Stortingspresident Olemic Thommessen, landets høyest rangerte person etter kongen, felles av byggeskandale. Foto: Stortinget
Stortingspresident Olemic Thommessen, landets høyest rangerte person etter kongen, felles av byggeskandale. Foto: Stortinget

Fra 800 til 2,3 milliarder

Prosjekt som til å begynne med hadde en kostnadsramme på 800 millioner kroner. Det første formelle vedtaket i 2015 hadde en kostnadsramme på 1,1 milliarder kroner. Så eskalerte budsjettsprekkene. I 2016 hadde regningen først steget til 1.4 milliarder kroner, så til 1.8 milliarder kroner. Nå har prosjektet en kostnadsramme på 2.3 milliarder kroner.

Startet med oppussing til 70 millioner

Men spores prosjektet helt tilbake til sine røtter, startet det hele med et vedtak i 2011 om å rehabilitere kontorene i Prinsens gate 26 for 70 millioner kroner.

Så ble det i 2013 gjort nok et vedtak. Stortinget skulle få nytt post- og varemottak.

I 2014 vedtas det i tillegg å bygge ny innkjøringstunnel fra Rådhusgaten. kostnadsrammen kom da opp i 1,2 milliarder kroner.

Deretter begynte prosjektet med den ene kostnadsprekken etter den andre.

Abonner på AnleggsMagasinet