Lindum åpnet lommeboka og kjøpte syv Cat. En av disse er den dieselelektriske doseren D7E. Foto: Pon
Lindum åpnet lommeboka og kjøpte syv Cat. En av disse er den dieselelektriske doseren D7E. Foto: Pon

Norges første med denne dieselelektriske Caten

Nye maskiner til Lindum - deriblant denne dieselelektriske doseren.

Publisert Oppdatert

På tross av at den ble introdusert allerede i 2009 har den dieselelektriske doseren D7E så langt ikke vært å finne i Norge. Det forteller Pon.

Men det har Lindum gjort noe med. Lindum er en av landets større aktører på ressursgjenvinning og behandling av forurensede masser. Dermed har de også stort fokus på miljø. Konsernet omsatte i 2017 for 570 millioner kroner, håndterte 1 500 000 tonn avfall og hadde over 200 ansatte.

Doseren er ifølge Pon opp til 30% mer drivstoffeffektiv enn forgjengeren D7R og har 60% færre bevegelige deler mellom motor og belter. Det skyldes at kraftoverføringen skjer gjennom en generator og elektriske motorer som gir trinnløs variasjon av hastighet og et mer konstant motorturtall som bidrar til mindre drivstofforbruk og lengre levetid på motor.

Men det var ikke "bare" denne doseren som inngikk i handelen. Neida. Lindum klinket til med tilsammen syv Cat denne gangen.

Disse maskinenene inngikk i handelen:

  • 1 stk Cat D7E dieselelektrisk doser (29 tonn)
  • 1 stk Cat 966M hjullaster (26,5 tonn)
  • 4 stk Cat 330FL beltegravere (32 tonn)
  • 1 stk Cat 320FL beltegravere (24 tonn)