Hitachi Zaxis 6-serie:

Lover økt effekt og mindre utslipp

Zaxis 6-serie er klar for Norge med nye motorer og nye komforttriks i hytta.

Hitachi ZX250LC-6 kommer til Norge over nyåret i følge importøren Nasta. Foto: Hitachi
Hitachi ZX250LC-6 kommer til Norge over nyåret i følge importøren Nasta. Foto: Hitachi
Publisert Oppdatert

Hitachi Construction Machinery kunne allerede på vårens Intermat-messe vise den første Zaxis-graveren i sjette generasjon, eller 6-serien. Flere forbedringer er gjort i forhold til 5-serien, blant annet har deres Trias II-teknologi blitt integrert i den nye serien for å møte steg IV-utslippskravene. Lavere drivstofforbruk, autostop av motor og mindre utslipp og støy, kan nevnes.

Importøren Nasta venter de første maskinene til Norge like over nyttår. Vi har fått tilgang til bilder på 250, 300 og 350 så langt.

I hytta finner du en multifunksjon LCD-monitor som gjør det mulig å sjekke maskinens status og innstilinger kjappere og de nye maskinene har også Hitachis Global e-service.

6-serien har fått SCR-system med AdBlue for å minste Nox-utslippene. I tillegg har maskinene fått diesel oksidasjons katalysator, DOC.

Oversiktlig berøringsskjerm i førermiljøet på Hitachi ZX250LC-6. To tilt-moduser skal gjøre den enda mer allsidig. Foto: Hitachi
Oversiktlig berøringsskjerm i førermiljøet på Hitachi ZX250LC-6. To tilt-moduser skal gjøre den enda mer allsidig. Foto: Hitachi
Dette er førermiljøet i  nye ZX350LC-6. I følge Hitachi skal blindsoner være minimert. Foto: Hitachi
Dette er førermiljøet i nye ZX350LC-6. I følge Hitachi skal blindsoner være minimert. Foto: Hitachi

ZX250LC-6

250 er designet og utviklet i Japan ved verdens største gravemaskinfabrikk, i følge Hitachi. Det blir lovet 10 prosent lavere forbruk i tillegg til redusert NOx-utslipp som følge av SCR-teknologien. Det er gjort mange mindre konstruksjonsendringer som skal bedre driften. Tykkelsen på beltemotordekselet er økt fra 4,5 mm (på den forrige modellen) til 8 mm på ZX250LC-6.

Plasseringen av boltene er også optimert for å redusere faren for skade, i følge produsenten.

Det er montert tre beltestyringer på ZX250LC-6, sammenlignet med bare ett på den forrige modellen. Disse hjelper til å redusere sannsynligheten for at det blir skade på belteleddene og øker påliteligheten.

I likhet med tidligere serie 5 maskiner er svingmomentet også nå 9 % større sammenlignet med serie 3 modellene. ZX250LC-6 har to ekstra spoler i reguleringsventilen. Dette øker allsidigheten ved å gjøre det lettere å montere redskap som krever flere og store oljevolumer, i følge Hitachis brosjyre.

Global e-Service

Motorrommet på Hitachi ZX250LC-6. Ekspansjonstanken (lengst til høyre) er montert på toppen av motorens kjølesystem. Denne endrede posisjonen betyr at luften kan fjernes helt og forhindre motordeler fra å overopphetes. SCR-systemet (til venstre) reduserer utslipp og støy. Foto: Hitachi
Motorrommet på Hitachi ZX250LC-6. Ekspansjonstanken (lengst til høyre) er montert på toppen av motorens kjølesystem. Denne endrede posisjonen betyr at luften kan fjernes helt og forhindre motordeler fra å overopphetes. SCR-systemet (til venstre) reduserer utslipp og støy. Foto: Hitachi
Beltebeskyttelse på en ZX250LC-6. Flere beltevern gjør at belteleddet skal få bedre slitestryrke. Foto: Hitachi
Beltebeskyttelse på en ZX250LC-6. Flere beltevern gjør at belteleddet skal få bedre slitestryrke. Foto: Hitachi

Hitachi har utviklet to fjernovervåkningssystemer som en del av nettapplikasjonen Global e-Service. Owner’s Site og ConSite er innebygde deler av gravemaskinen, og sender driftsdata daglig via GPRS eller satellitt til www.globaleservice.com. Dette gir umiddelbar tilgang til Owner’s Site og den viktige informasjonen som er nødvendig for å gi støtte til anleggssteder, i følge Hitachi.

Hitachi ZX300LC-6. Den sekssylindrede motoren har fått 14 prosent økt effekt i powermodus og 15 prosent i eco-modus. Foto: Hitachi
Hitachi ZX300LC-6. Den sekssylindrede motoren har fått 14 prosent økt effekt i powermodus og 15 prosent i eco-modus. Foto: Hitachi
LCD-monitoren i en Hitachi ZX350LC-6. Power-boost har fått 10 prosent økt effekt. Foto: Hitachi
LCD-monitoren i en Hitachi ZX350LC-6. Power-boost har fått 10 prosent økt effekt. Foto: Hitachi