MAN kan hvis MAN vil

Da AnleggsMagasinet besøkte entreprenør Ole Bjelland for et år siden, var det i første rekke for å skrive om MAN med hydrodrive og stor hytte. Den gang fikk rogalendingen beskjed om at heretter ble løsningen bare levert med pusher eller lav og smal hytte. Det var anleggsbil i tyskernes øyne. Men det var jo ikke det han ville ha¿

Bjelland entreprenør MAN

Bjelland entreprenør MAN

Publisert Oppdatert

- Jeg skal ha folk til å kjøre disse bilene også, argumenterte han forrige gang og siktet til at MAN kun ville levere lav og smal hytte på tippsemien med hydrodrive.

Ole Bjelland sa allerede den gang at han ønsket enda en 540 tippsemi med hydrodrive, men han stilte krav om stor hytte.

- Bare glem det, svarte de på MAN-fabrikken.

Idar Gilje, selger hos MAN Last og Buss i Stavanger, syns imidlertid det var for ille å gå glipp av dette salget. Bjelland fleipet jo attpåtil med å gå til en konkurrent om ikke de fikk til dette. Slikt kan man ikke sitte og høre på.

- Jeg brukte faktisk artikkelen fra AnleggsMagasinet og plusset på mange gode begrunnelser, før jeg sendte pakken til Arne Tvenge i Oslo. Vi får solgt en slik bil på flekken om vi klarer å levere den, sa jeg.

Da tyskerne fikk se reportasjen, ble de litt imponerte av både bilen og kjøringen den gikk i. De landet på at de jo hadde bygget en slik bil tidligere og fant rom for å produsere noen flere, forteller Gilje.

Ifølge MAN-selgeren er fabrikken mer lydhør for kundenes ønsker nå enn tidligere. Trolig en konsekvens av et vanskeligere marked.

Dermed havnet også den andre bilen i sitt slag i Rogaland. Maken til disse to finnes ikke i Europa, skal vi tro den blide eier.

Nå har han ytterligere to biler i bestilling, med hydrodrive og stor hytte. Det blir bil og henger denne gang. Antakelig nummer tre og fire i Europa, det da.

- Uten reportasjen i AM og god hjelp fra Idar Gilje, hadde vi nok ikke fått det til, medgir den smilende rogalendingen.